Donderdag 05/12/2019

Hoge telefoontarieven aangepakt

Nadat hij de energieprijzen aanpakte, richt Vande Lanotte zich nu op de telefoontarieven in ons land. Beeld BELGA

De prijzen voor telefonie in België zijn te hoog. Minister van Consumentenzaken Johan Vande Lanotte gaat maatregelen uitwerken om hieraan een einde te maken. Volgens consumentenorganisatie Test-Aankoop is er te weinig concurrentie in de Belgische telecomsector.

Vande Lanotte (sp.a) heeft een studie besteld die moet uitwijzen wat de prijsverschillen zijn ten opzichte van het buitenland. De minister richtte zijn pijlen eerder op de hoge energieprijzen. De telefonie wordt zijn tweede grote project.

"Onze planning staat al een tijdje vast", zegt een woordvoerder van de minister. "Eerst de energieprijzen aanpakken en daarna sleutelen aan de telefoonfactuur. De werkwijze blijft grotendeels hetzelfde. We starten vanuit een wetenschappelijke prijsanalyse, waarna de nodige ingrepen worden uitgedacht in werkgroepen. We zullen vaste en mobiele tarieven bekijken, voor particulieren en voor bedrijven. De hele prijszetting nemen we dus onder de loep."

Momenteel zit Vande Lanottes plan in de opstartfase. De minister bestelt eerstdaags een studie bij telecomwaakhond BIPT. Een vergelijking tussen de Belgische en buitenlandse tarieven moet uitwijzen hoe het juist gesteld is met onze telefoonfactuur. De resultaten van de studie worden ten vroegste in het najaar verwacht.

Consumentenorganisatie Test-Aankoop doet al jaren onderzoek naar de Belgische telecomsector. De conclusie blijft steeds dezelfde: de kosten in ons land liggen over de hele lijn te hoog. In vergelijking met de tarieven in de buurlanden zou een sms bijvoorbeeld 6 eurocent kunnen kosten. Maar wie vandaag in België een berichtje stuurt, betaalt daar vaak tot 15 eurocent voor, meer dan het dubbele.

"De operatoren hanteren forse winstmarges omdat er een totaal gebrek aan concurrentie is", zegt hun telecomspecialist David Wiama. "Sinds 2005 stegen bijna alle basistarieven, ondanks alle mooie marketingcampagnes."

De consumentenorganisatie reageert tevreden op het initiatief van de minister en doet ook meteen een aantal suggesties. "De problemen in de energie- en telecomsector lopen grotendeels gelijk. Er moet ruimte komen voor alternatieve spelers naast de dominante bedrijven Belgacom en Telenet. De tarievenjungle moet ook verdwijnen. Het is vandaag bijna onbegonnen werk om de goedkoopste optie te vinden. En de contracten zijn veel te strak. Klanten moeten tot 24 maanden wachten voordat ze kunnen overschakelen. In de praktijk blijven mensen daarom trouw tegen wil en dank."

Eventuele ingrepen lijken dus bijna een kopie te worden van de ingrepen in de energieprijzen. Over een prijsbevriezing, de radicaalste maatregel, wordt voorlopig wel met geen woord gerept.

Vande Lanotte profileert zich opnieuw als 'beste vriend van de consument'. De Oostendenaar concentreert zich sinds de start van de regering-Di Rupo volop op Consumentenzaken. Met dat departement is hij niet uit de media weg te branden. Zo nam hij ook de koopjeswet en de bierprijzen al onder vuur. "We gaan voor een brede aanpak", luidt het bij Vande Lanotte. "De hele Belgische markt moet correct functioneren, in het voordeel van de consument. Daar heeft hij het volste recht op."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234