Dinsdag 30/11/2021

cultuursubsidies

Hoge lonen theaterdirecteurs onder vuur

null Beeld

De nadruk op diversiteit is niet het enige dat in het oog springt bij het lezen van de adviezen. Ook de focus op een fair financieel plaatje valt op, en de 'buitensporige' verloning van sommige directeurs en intendanten.

Zelfs binnen het artistieke luik dat de commissies moeten beoordelen komt dat nadrukkelijk aan bod. "De logica zelve", vindt Tijl Bossuyt, voorzitter van de podiumkunstencommissie die onder meer de dossiers van Toneelhuis en NTGent bestudeerde. "We bekijken het vanuit maatschappelijke hoek. Als je in deze tijden, waarin iedereen moet besparen, als cultuurorganisatie een groot bedrag vraagt, dan moet je dat tenminste kunnen verantwoorden."

Toneelhuis vraagt 3,9 miljoen euro aan subsidies aan voor de komende vijf jaar, 40 procent meer dan vorige keer. NTGent kreeg 2.350.000 euro, en vraagt nu 3.608.875 euro. Rosas heeft naar eigen zeggen 2,6 miljoen euro nodig om al hun plannen te verwezenlijken, Les Ballets C de la B 1,3 miljoen.

undefined

Strategisch

Opvallend: bij bijna alle grote huizen of gezelschappen geven de commissies het advies om een lager bedrag uit te reiken. Ook al gaat het om een voldoende, of een positief advies. Met uitzonderingen als het Kaaitheater, dat 2,145 miljoen euro vraagt en een advies krijgt "in de lijn van dat bedrag".

De commissieleden weten dan ook dat er maar een beperkte som voorhanden is. De kunstensector vraagt in totaal 144 miljoen euro om rond te komen, bijna dubbel zoveel geld als er uit te delen is. Sommige grote huizen vermoeden dan ook dat de commissies strategisch te werk zijn gegaan: voorstellen om de grote cultuurorganisaties minder geld te geven, goed wetende dat die toch incontournable zijn, om te waarborgen dat er zeker genoeg geld overblijft voor de kleinere gezelschappen.

Maar er is meer aan de hand: nét omdat er maar zoveel (of weinig) budget is voor iedereen, vinden commissies de gages voor sommige directeurs en intendanten niet kunnen. Bossuyt: "Bij sommige gezelschappen stellen we ons vragen. Je moet redelijk blijven."

In het advies van het Toneelhuis lezen we het volgende: "Vragen kunnen gesteld worden bij de toch wel riante verloning van leidende functies, zeker in tijden van schaarste van middelen en druk op het artistieke ecosysteem is enige vorm van zelfkritiek en interne herverdeling van de middelen (zeker wat de top-bottom-verloning betreft) toch wel aan de orde."

Over NTGent: "Het loon van de directie (artistiek en zakelijk) is buitensporig en niet verantwoord in deze tijden waarin vele kunstenaars moeten vechten voor een correcte vergoeding en een behoorlijk precair bestaan leiden."

Buiten het advies om is er ook wrevel te horen over het multitasken van Johan Simons. Dat Simons zijn rol als artistiek directeur bij NTGent combineert met posten bij Theater Rotterdam, Schauspielhaus Bochum en twee jaar bij de Ruhrtriënnale, doet sommige commissieleden de wenkbrauwen fronsen.

undefined

Hogere drempel

Bij literair festival Behoud de Begeerte is het dan weer niet de riante verloning van de directeur, wel de 'royale omkadering' van de schrijvers die commissieleden tegen de borst stuit. Opvallend, want je zou net denken dat de commissies het toejuichen wanneer de kunstenaars zelf correct worden vergoed.

Maar volgens de commissie is er "een groot verschil tussen correcte betaling en te royaal met middelen omgaan". En ze vraagt zich af waar de balans ligt "wanneer er gewerkt wordt met gemeenschapsgeld".

Boven op de loonkosten zou er ook een "aanzienlijk" bedrag voorzien zijn voor catering, vervoer en verblijf van de schrijvers die Vlaanderen en Nederland rondreizen om voor te lezen uit hun oeuvre. "De commissie stelt zich hierbij de vraag in hoeverre Behoud de Begeerte met dergelijke politiek in economisch krappere tijden een draagvlak kan blijven behouden. Bovendien resulteert dit vaak in vrij hoge ticketprijzen, waardoor de financiële drempel voor het publiek verhoogt."

In de repliek die Behoud de Begeerte intussen officieel indiende, noemt de organisatie de kritiek op de omkadering absurd. "Artiesten een maaltijd voorschotelen is geen overbodige luxe", klinkt het. En: "Een andere commissie zou met recht kunnen stellen dat Behoud de Begeerte schrijvers te weinig betaalt."

Bij NTGent en het Toneelhuis wil men niet reageren op de kritiek over verloning.

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234