Maandag 03/10/2022

Hofleveranciers

Jimmy Nelson begon zijn carrière als reisfotograaf, na een trip naar Tibet die zijn leven veranderde. Zijn unieke stijl trok de aandacht van beroemde merken, en voor hij het besefte vulden zijn dagen zich met opdrachten voor Lipton, Coca-Cola en Philips. En die wilden natuurlijk hun zeg over de foto's. "Daardoor werd mijn stijl van fotograferen bedreigd", vertelt hij. Dus trok hij weer de wereld in. Voor het project Before They... (Pass Away) ging hij overal op de planeet stammen portretteren die met uitsterven bedreigd zijn, alsof het celebrities zijn die in Vanity Fair moeten.

Jimmy Nelsons beelden van de volkeren die aan het uitsterven zijn maakten een verpletterende indruk op Cathérine Ongenae, die de fotograaf kon interviewen. "Ik heb antropologie gestudeerd", vertelt ze. "En ik vind dat hij erfgoed aan het maken is. Het zijn niet alleen gletsjers en ijsschotsen die verdwijnen, maar ook hele volkeren en culturen." Ze heeft veel respect voor wat Nelson doet. "Het is extreem dapper. Begin er maar aan: een expeditie van vier weken met een driepikkel, in de hoop dat die mensen ooit eens een paar minuten voor je lens komen staan."

De val van de rode burchten, over het verdwijnen van het socialisme in de Rupelstreek, is een verhaal dat Jeroen de Preter móést schrijven. "Mijn eerste grote liefde kwam daar vandaan", vertelt hij. "Ze was de dochter van de socialistische apotheker. Ik woon nu zelf in de streek. Ik ben gaan houden van dat wasteland, maar ik zag ook hoe de socialistische zuil er tenonderging, samen met de oude industrie, en ik ben gaan zoeken naar de oorzaak daarvan."

Hij is een van de meest ervaren persfotografen van het land, en toch kende Tim Dirven de Rupelstreek eigenlijk niet. "Je hebt er geen besef van hoeveel industrie daar ooit geweest is. Overal zie je de restanten van dat tijdperk. Het aantal sociale woningen is niet te tellen. De hele streek draagt een groot litteken. Dat moet daar pure slavernij geweest zijn. Maar dat is weg, en het socialisme ook. De Rupel is daar hét symbool van: vroegere gebeurde alle export over die rivier, nu vaart er amper nog een boot."

"Ik ben heel blij dat ik hem heb kunnen interviewen", zegt Bart Steenhaut over de legendarisch filmcomponist Enio Morricone. "Maar om nu te zeggen dat het een hartelijke man is? Neen." Steenhaut zou Morricone eerst bij hem thuis spreken, maar kreeg op het vliegtuig te horen dat dat niet doorging. "Hij heeft zijn leven lang in Hollywood gewerkt, maar spreekt geen Engels. En hij is 84 en articuleert niet meer zo goed. Zelfs de tolk begreep hem niet altijd. Nu, ik hoop dat ik toch niet meer zo hard zal werken als hij, als ik 84 ben (lacht)."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234