Woensdag 07/06/2023

Hoezo, opera saai?

Ze heeft een stem waarmee ze een grote carrière tegemoet had kunnen gaan in het traditionele operacircuit, maar Nathalie Choquette besloot haar talent op een eigenzinnigere manier te gebruiken. Zij wilde graag een breder publiek bereiken en slaagde daar ook in. Hoe ze dat deed, ziet u in The Diva and the Maestro.

Brussel / Eigen berichtgeving

Kirsten Bertrand

Op basis van het bekende operarepertoire stelde Nathalie Choquette een behoorlijk eigenzinnig programma samen waarbij ze haar fantasie haar gang liet gaan en er bepaald geen taboe rust op het woord humor. Ze tast de grenzen van de operakunst af. Met haar verrassende aanpak bleken het woord opera en de vertrouwde topstukken uit de oeuvres van Mozart, Verdi, Puccini, Bizet, Gounod en Rossini een nieuwe inhoud te kunnen krijgen. Een nieuwe inhoud die voorgoed een einde maakt het stoffige imago dat ze in ogen van velen hebben.

In The Diva and the Maestro wordt Nathalie Choquette (alias de diva) bijgestaan door Charles Dutoit (alias de maestro) en The Montreal Symphony Orchestra. Nathalie Choquette werd als dochter van een Canadees diplomaat geboren in Japan. In Verschillende wereldsteden volgde ze theater, piano en zanglessen. In Rome werd ze overrompeld door haar eerste echte grote liefde: de opera. Na een tijd in Moskou gewoond te hebben, verhuisde ze naar Montreal waar ze zich verder op het zingen toelegde. Ze startte er haar carrière aan de opera eind jaren tachtig.

In 1991 bracht ze het album Nathalie (met populaire songs) uit, maar haar grote doorbraak kwam er met het programma De Vigneault à Mozart, waarin ze opera met humor vermengde. In het daaropvolgende programma Diva, who ever said opera was boring? ging ze op de ingeslagen weg verder en zette ze een serie komische parodieën en hilarische karikaturen van veertien diva's neer.

In 1999 maakte ze deel uit van Night of the Proms in het Antwerpse sportpaleis. De Canadese sopraan maakte meerdere malen haar opwachting met een aantal klassiekers uit de operageschiedenis. Ook bracht ze samen met Zucchero diens nummer 'Miserere', oorspronkelijk uit een duet met Andrea Bocelli. De diva bracht dat alles met verve. Zowel bij de diehardfans van klassiek als bij het grote publiek weet ze een gevoelige snaar te raken. Nathalie Choquette werd bedolven onder de prijzen en een Canadese krant omschreef haar als "touching, truly funny en not to be missed under any circumstances".

The Diva and the Maestro, Ned 3 13.55

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234