Maandag 21/10/2019

Hoezo, langer wachten en meer drukte?

Gent wil dat meer mensen het openbaar vervoer nemen naar het stadscentrum, maar kan De Lijn meer reizigers wel slikken? Wij reisden mee met een trampendelaar en stapten zelf op de bus.

Tram 1, Flanders Expo, 8.32 uur

Wesley Leyman stapt op de tram. Hij heeft zijn wagen achtergelaten op de Park & Ride aan Flanders Expo, nu moet de 28-jarige bankbediende nog op de Kouter zien te geraken.

Tegenover hem gaat Anabelle Stevens (32) zitten. Zij werkt als sales manager in het Marriott-hotel, maar vandaag zit ze hier als medewerker van Jong & Wijs, een werkgroep van burgerinitiatief De Community. Ze houdt haar chronometer klaar, want Jong & Wijs meet deze week hoe Gentenaars en pendelaars zich verplaatsen in de stad.

Stipt om 8.32 uur zet de Hermelijntram zich in gang. Het is ondertussen al meer dan een uur geleden dat Wesley zijn woning in Wortegem-Petegem heeft verlaten. Nog een halfuurtje op de tram zitten en dan kan hij aan zijn werkdag beginnen. "Met de auto naar de Kouter duurt even lang, maar voor de ondergrondse parking betaal je wel 15 euro per dag", zegt hij.

De chronometer van Annabelle loopt. "Over enkele weken controleren we nog eens", zegt ze.

Aan het Sint-Pietersstation slokt de tram een menigte op. Mensen moeten rechtstaan. "Het valt nog goed mee", lacht Wesley. "Normaal staat de gang helemáál vol."

Zodra de tram de stadsring oversteekt, verdwijnt zijn aparte bedding en moet hij mee aanschuiven tussen het reguliere verkeer. En dan kan het traag gaan, waarschuwt Wesley. "Ik vrees dat de tram door het circulatieplan nog meer zal stilstaan. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Pas als de tram goed doorrijdt, zullen mensen overwegen om de tram te nemen."

Onze tram staat nooit dramatisch lang stil. "De rit verloopt tot nu zeer vlot", observeert Wesley. Om 8.51 uur stopt de tram voor de deur van BNP Paribas Fortis. De chronometer van Anabelle toont net geen twintig minuten. "Dat is tien minuten sneller dan op andere dagen", besluit Wesley.

Bus 3, Sint-Michielshelling, 16.29 uur

Stipt op tijd arriveert de bus die Mariakerke via het stadscentrum verbindt met Gentbrugge. Er kruipt geen massa op de bus, een dronken man krijgt plaats genoeg om ongehinderd te soezen.

"Goh, als je een beetje soepel bent, valt het mee met de bus", zegt Norma (75) uit Sint-Amandsberg. "Soms is het kalm, soms zit hij stampvol." Ze durft niet te voorspellen of de bussen voller gaan zitten na de invoering van het circulatieplan. "Maar ik denk dat het niet gemakkelijk zal zijn."

Om 16.41 uur, met moeite tien minuten later, verlaat ze de bus en stapt ze naar huis.

Bus 70, Dampoort, 17.05 uur

De avondspits komt op gang, de bussen richting recreatiedomein Blaarmeersen zitten aardig vol. Wij kiezen bus 70 richting Gent-Sint-Pieters.

Cecile De Vlieger (63) en een vriendin bladeren in reclamebladen. "Soms is het lang wachten, soms vloek je, maar meestal valt het mee", zegt Cecile. "Ik denk niet dat er door het circulatieplan veel mensen gaan overstappen op de bus."

De bus stopt om 17.12 uur aan het Zuid. Normaal zit hij nu bomvol scholieren, maar een derde van de zitjes blijft vrij.

Om 17.25 uur stappen we uit aan het Sint-Pietersstation. De rit duurde amper twintig minuten. Zo vlot dat het een stad bijna onwaardig is.

Bekijk het filmpje over trampendelaar Wesley op de site DeMorgen.be
Worden we hier eigenlijk wel gezonder van? Morgen deel 4

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234