Dinsdag 29/11/2022

Hoeveel suiker en calorieën bevat de nieuwe Coca-Cola Life?

null Beeld ANP
Beeld ANP

De nieuwe Coca-Cola Life bevat 33% minder suiker en calorieën dan de gemiddelde cola's met suiker in België, maar na de klassieke Coca-Cola bevat het de meeste klontjes en ook de meeste calorieën. Dat blijkt uit een vergelijking van de krant De Tijd tussen de colasmaken in het assortiment. Life is een marketingverhaal, klinkt het.

De Tijd vergeleek het suiker - en caloriegehalte in de smaken die Coca-Cola aanbiedt en komt tot enkele opvallende vaststellingen.

Hoeveel suiker en calorieën?
Bij de nieuwe Coca-Cola Life is een derde van de suiker vervangen door een stevia-extract. Dit betekent niet dat het de minst gesuikerde smaak in het assortiment is. Niet dat Coca-Cola dit beweert trouwens. In de klassieke Coca-Cola zitten 5,6 klontjes. In Life zitten 3,5 klontjes, terwijl er in Light en Zero 0 klontjes zitten. Life bevat wel degelijk minder suiker dan de gemiddelde cola's met suiker in België, maar hou er dus rekening mee dat Life meer suiker bevat dan Light en Zero.

De Life zou niet zo 'natuurlijk ' zijn als wordt beweerd. "Coca-Cola zegt dat Life natuurlijk gesuikerd is, maar dat is onzin", zegt diëtist Patrick Mullie van de VUB en de Hoge Gezondheidsraad. "Het stevia-extract is even natuurlijk als het chemische aspartaam" (dat in Light en Zero zit).

Daarnaast bevat Coca-Cola-Life minder calorieën (89kcal) dan de klassieke Coca-Cola (139kcal) en dan de gemiddelde cola's in België, maar meer dan de bijna calorieloze Light (0,2kcal) en Zero (0,3kcal). "Waarom zou je de steviavariant drinken als je ook calorieloze cola kan drinken", vraagt diëtist Mullie zich hardop af.

null Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS
null Beeld THINKSTOCK
Beeld THINKSTOCK

Marketingverhaal?
"Als mensen cola willen drinken, drinken ze beter Light of Zero", zegt Mullie. "Maar eigenlijk moeten we afstappen van het idee dat cola een gewone drank is. Het is iets speciaals, waarvan je af en toe eens één glas drinkt. Ook veel vruchtensap drinken, is af te raden."

Volgens marketingprofessor Tim Smits van de KU Leuven is de nieuwe Coca-Cola Life vooral een marketingverhaal. "Life lijkt me een poging om een cola met minder calorieën te introduceren bij gezinnen. Met Life probeert Coca-Cola die mensen terug te winnen die het merk door zijn suikergehalte vaarwel hebben gezegd. Een groen en natuurlijk imago moet hen verleiden", zegt hij.

Coca-Cola zelf ziet het helemaal anders. "Wij willen gewoon een extra variant op de markt brengen die de keuze verruimt", zo klinkt het.

null Beeld Coca-Cola
Beeld Coca-Cola

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234