Woensdag 08/07/2020

Hoera voor de allereerste Interpol

Op Interpols debuut, dat de New Yorkse band live voor u komt spelen op Pukkelpop, stonden geen hits. Maar het is wel een van de beste platen van de 21ste eeuw.

Celebrated Basslines of the Future. Die titel had Interpol-bassist Carlos Dengler voorgesteld voor hun debuutalbum. De rest van de band dacht dat het een grap was, maar Dengler, niet vies van een pluim op eigen hoed, meende het serieus. Het was misschien een logischere omschrijving geweest dan Turn on the Bright Lights, een hoopvolle titel voor een donkere plaat.

Turn on the Bright Lights is inmiddels vijftien jaar oud, en om die verjaardag te vieren, speelt Interpol op zijn komende zomertournee - ook Pukkelpop staat op het programma - de hele plaat door, van de poëtische opener 'Untitled' tot de beklijvende afsluiter 'Leif Erikson'. Een cynicus ziet daarin een strategie om te verdoezelen dat het recentste materiaal van de band varieerde van ronduit zwak (vierde plaat Interpol) tot voorspelbaar goed (recentste worp El Pintor). Een romanticus ziet daarin een gelegenheid om een van de beste debuten van de laatste twintig jaar live te zien.

Ik behoor tot de laatste categorie. Aan Interpol in het algemeen en Turn on the Bright Lights in het bijzonder hangen mooie herinneringen vast. Van hun concert in Vorst Nationaal in 2007, geweldig van begin tot eind, tot het wonderlijke moment dat ik het zes minuten durende 'The New' van begin tot eind kon spelen. Op basgitaar natuurlijk. Want Carlos Dengler schreef wel degelijk de gevierde baslijntjes uit zijn eigen titel.

Interpols 'Evil' - van hun tweede plaat, Antics - was de reden waarom ik ooit basgitaar wilde leren spelen, maar Turn on the Bright Lights, een verzameling van elf weinig hitgevoelige maar tijdloze post-punksongs, toonde dat een bas meer is dan het skelet van een song. De frivole, melodische baslijntjes van songs als 'Obstacle 1' of 'Say Hello to the Angels', swingen niet alleen als de derrière van Kylie Minogue, maar bieden ook een geweldig tegengewicht aan de rigide gitaarpartijen van Daniel Kessler en de grafkelderstem van Paul Banks.

Turn on the Bright Lights klinkt als een portret van New York anno 2002: donker, grauw en verloren na de aanslagen van september 2001, maar toch hoopvol en vol zelfvertrouwen. Voor dat laatste zorgde Carlos Dengler - die er op Pukkelpop helaas niet bij zal zijn, nadat hij de band in 2010 verliet. Toch zal ik er wél staan, op de wei in Kiewit. En als u mij rare vingerbewegingen ziet maken: weet dat ik simpelweg luchtbas speel. Want die celebrated basslines of the future, daar kan ik nog altijd niet aan weerstaan.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234