Vrijdag 18/10/2019

Hoera, er werkt iets in Brussel

Aanlegsteigers bouwen om te kunnen kajakken op de Zenne of Abu Bakar steunen in zijn project om 's winters te koken voor daklozen. Al vijf jaar haalt platform Growfunding geld op bij Brusselaars voor sociale projecten. 'Er is eindelijk iets wat werkt in Brussel, de rest van Vlaanderen kan hieruit leren.'

Brass'Art, het digitale kunstencafé in Sint-Jans-Molenbeek, is maar een van de 105 projecten die de afgelopen 5 jaar met behulp van het platform Growfunding van los idee tot realiteit is kunnen uitgroeien. "Brusselse initiatieven die het gemeenschapsgevoel versterken, helpen wij bij het online geld ophalen", zegt mede-initiatiefnemer Frederik Lamote.

Dat is de afgelopen jaren aardig gelukt. Het platform heeft in totaal 846.920 euro opgehaald voor 105 projecten. Maar veel belangrijker dan die cijfers is het aantal nieuwe vrienden die mensen maken dankzij de verschillende projecten. Growfunding draait niet enkel om de financiële steun die je bij stadsgenoten zoekt (zoals crowdfunding), maar wil ook netwerken in de stad doen ontstaan. "België liep wat achter op vlak van maatschappelijke crowdfunding", zegt Francesca Passeri, die zich in opdracht van de Europese Unie in alle soorten crowdfunding verdiept, "maar de inhaalrace is ingezet".

Slim

Het aantal sociaal geïnspireerde initiatieven groeit overal in Europa. Growfunding in Brussel mag zich nu een van de snelste groeiers noemen. Dat heeft volgens Passeri te maken met de vele inwijkelingen die van overal naar Brussel komen: "Zij willen iets teruggeven aan de stad".

Maar er zit meer achter. Ook het model dat Lamote en zijn collega's hanteren is relatief uniek. Bij sociale crowdfunding krijg je als investeerder altijd iets in ruil. Wie een nieuw buurtcafé sponsort, ontvangt in ruil enkele drankjes of een ontbijt, afhankelijk van het geïnvesteerde bedrag. "Bij Growfunding is die beloning socialer: je mag meestal nog extra vrienden meebrengen die zelf niets geïnvesteerd hebben", zegt Passeri. "Dat is erg uniek en slim gezien." Zo betrekt Growfunding op een heel informele manier nog meer Brusselaars."Zulke deelnemers zijn heel belangrijk", bevestigt Lamote. "Hoe groter ons netwerk in de stad, hoe groter de kans dat je mensen met minder geld en goede ideeën verbindt met mensen die gerust geld willen geven aan die goede ideeën."

Bovendien stopt Growfunding enorm veel tijd in de begeleiding van zulke projecten. Een cruciale factor voor succes, zo blijkt uit Nederlands onderzoek van 'Voor je Buurt', een Nederlands platform dat crowdfunding aanbiedt voor Nederlandse dorpen en steden. "Mensen denken meestal dat het geld wel zal binnenlopen, maar er kruipt enorm veel tijd in", zegt Aster van Tilburg van de organisatie. Om te slagen is het van belang om je dichtste netwerk als eerste te enthousiasmeren. "Wanneer je mensen wilt overtuigen van een project waar je niet eens je vrienden van hebt kunnen overtuigen, waarom zou een vreemde dan geld doneren?"

Daarnaast komt er ook een stukje marketing en strategie bij kijken. Growfunding stopt daar veel tijd in. Met al die steun stijgt de kans op slagen: ruim 3 op de 4 projecten op het Brusselse platform behaalt het vooropgezette doel.

Neutraal

De vraag rijst: zou dit platform even succesvol kunnen zijn in Vlaamse steden?

In Antwerpen lijkt dit alvast een gat in de markt. "Misschien is zo'n crowdfundingplatform wel een goed idee", klinkt het op het kabinet van burgemeester De Wever (N-VA).

In Gent bestaat er al een crowdfundingplatform met sociale insteek, maar dat is volledig in handen van het stadsbestuur. Het wordt gezien als een van de mogelijke manieren voor Gentenaars, naast onder andere het burgerbudget, om te participeren in hun stad. Specifieke projecten worden niet onder de aandacht gebracht. Het bestuur wil in de eerste plaats neutraal blijven.

"Wij kunnen dat bij Growfunding wel doen. We leggen actief linken tussen mensen die voor elkaar iets kunnen betekenen. Vlaanderen kan nog iets leren van Brussel", zegt Lamote met een knipoog.

Op 19 en 20 januari vindt 'Growfunding/Bazaar' plaats, een tweedaags festival over civic crowdfunding en stadsontwikkeling.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234