Donderdag 28/01/2021

Hoera, een tijdschrift!

Een legging met pruikenprint, een jurkje met vlechten of een harige clutch: voor hun nieuwe capsulecollectie deed & Other Stories hairy business met de IJslandse haarkunstenares Hrafnhildur Arnardóttir, beter bekend als Shoplifter. Een kennismaking in zes quotes.

Al meer dan 20 jaar bericht Kid's Wear over de coolste kinderkleren. Sinds deze maand kreeg het Engelstalige Italiaanse blad er een klein broertje bij: Kid's Wear Living. Dik 80 pagina's over design, food, interieur, speelgoed en reizen op kindermaat. Naast de originele merken en verhalen serveert het blad edgy vormgeving en gewaagde fotografie van onder meer Toiletpaper Magazine.

Nu te koop in de betere krantenwinkel

Geen kat in een zakkia

Ontworpen in Australië door de Zweedse Sara Lundgren en handgemaakt in kleine familie-ateliers in Vietnam en India: Zakkia is nogal een kosmopolitisch label. En goed nieuws voor ons: hun prachtige objecten in beton en keramiek zijn nu eindelijk ook te koop in Europa. Als je het aan ons vraagt hebben hun vazen, deco-objecten, opbergpotten en servies alles in zich om ons Belgenlandje te veroveren.

Te koop De tafel van Feliz en bij Plekshop, beiden in Leuven of via zakkia.eu

Mocktea

Hebben je goede voornemens het einde van de maand niet gehaald? Op 1 februari krijg je een herkansing. Dan start Tournée Minérale: de uitdaging om een maand lang geen alcohol te drinken, ten voordele van kankeronderzoek. Gewichtsverlies, betere nachtrust en meer energie krijg je er gratis bovenop. Aperitieven hoef je alvast niet te laten. Het jonge cateringbedrijf The Mocktailclub ontwikkelde nuchtere alternatieven, zoals appel-gemberpunch met limoen en viooltjes. Een waardige vervanger voor kaas en wijn komt van Fabienne Effertz. In haar nieuwe boek beschrijft ze foodpairing van kaas en thee, zoals Tomme met witte thee of Tête de Moine met Chinese groene thee.

Inschrijven en recepten checken op tourneemineral.be. De mocktails kun je ook per fles bestellen via themocktailclub.com, vanaf 6 euro. Fromage & Thé van Fabienne Effertz ligt nu in de winkel

Mocktails van The Mocktailclub, perfect voor wie deelneemt aan Tournée Minérale.

De meesters der portretfotografie

Zijn favoriete bands recht in de ogen kijken: met die ambitie trok fotograaf Anton Corbijn eind jaren 70 naar Londen. Met succes. De Nederlander kreeg ze stuk voor stuk voor zijn lens. Later regisseerde hij videoclips, ontwierp hij podiumdecors voor Depeche Mode en maakte hij speelfilms. Toen hij in 2015 een grote overzichtstentoonstelling kreeg, grasduinde hij een jaar lang in zijn archief. Een aantal vondsten zijn momenteel te zien - en te koop - in Antwerpen.

Nog in de koekenstad opende gisteravond de expositie Vulnerable Dimensions van het Belgisch-Nederlands foto-duo Sofie Middernacht en Maarten Alexander. De twee scheren hoge toppen met hun modefotografie voor onder meer Louis Vuitton, Peter Pilotto en Miu Miu. In 2015 schoten ze nog onze cover met Róisín Murphy en Christophe Coppens. Voor hun eigen project maakten ze foto's die alleen zichtbaar zijn als je ze recht in de ogen kijkt. Het resultaat is een intieme, maar ook bevreemdende kijkervaring.

Anton Corbijn, tot 25 februari in Zeno X. Sofie Middernacht & Maarten Alexander, tot 11 maart in Ingrid Deuss Gallery.

Intieme portretten van Sofie Middernacht en Maarten Alexander.

David Bowie voor de lens van Anton Corbijn.

Hoort u een hipster orakelen? Of klinkt het als pure nonsens in de oren? Hoe dan ook, dit is Hipsum: de coole tegenhanger van lorem ipsum. Lorem wat? Lorem ipsum is een standaard Latijnse tekst die drukkers en grafisch ontwerpers gebruiken om hun lay-out mee te vullen. Een aanrader voor de grafisch ontwerper voor wie het weleens wat anders mag zijn. Er circuleert ook een vleesversie: Bacon Ipsum

hipsum.co, baconipsum.com

Flamboyant met een vleugje IJsland

Over haar collectie: "Eigenlijk vroeg & Other Stories me om accessoires te ontwerpen. Ze wisten niet dat ik al sinds mijn tienerjaren mijn eigen kleding maak. Toen ik hen mijn ideeën voor kleding toonde, waren ze meteen laaiend enthousiast."

Over haar liefde voor mode: "Sommige kunstenaars kijken neer op mode. Ik totaal niet. Ik ben er dol op. Al zou ik nooit een eigen modelabel willen, omdat daar te veel niet-creatieve aspecten bij horen. Met mijn kunstenaarscarrière en twee kinderen kom ik nu al tijd tekort."

Over haar geboorteland: "In IJsland waren amper winkels, laat staan coole winkels. Omdat ik er als tiener wel cool en uniek wilde uitzien, begon ik uit pure noodzaak zelf kleren te maken. Mijn ouders moedigden me aan. Toen ik eens een oude deurklopper vond ik de garage, hielp mijn vader zonder aarzelen om daar een halsketting van te maken. Intussen woon ik al meer dan twintig jaar in New York waar natuurlijk genoeg winkels zijn. Maar ik maak nog altijd mijn eigen kleren."

Over haar artiestennaam: "Nee, ik heb nog nooit iets gepikt uit een winkel. Mijn alter ego 'Shoplifter' ontstond uit een misverstand. Toen ik naar New York verhuisde om te studeren, zorgde mijn IJslandse naam Hrafnhildur vaak voor problemen. Op een dag stelde ik me voor aan iemand die antwoordde: 'Shoplifter?', omdat hij mijn naam volledig verkeerd had verstaan. "

Over haar stijl: "Noem me een maximalist. Ik draag veel laagjes, omdat ik me niets wil aantrekken van zomer- of wintergarderobes."

Over haar fascinatie voor haar: "Haar is voor mij een politiek en feministisch statement. Je looks zijn een manier om je identiteit te uiten. Geen enkele vrouw zou in die keuze beperkt mogen worden. Ik hou ervan om ijdel te zijn. Kappers, nagelstylisten enzovoort halen het beste in je naar boven. Hun aandacht, aanrakingen en verzorging kunnen wonderen doen. Ik ben erg geïnspireerd door Afro-Amerikaanse haarstudio's. Meer dan een plek om je haar te laten verzorgen, is dat echt een oord van samenhorigheid en steun."

De collectie van Shoplifter is vanaf 23 februari te koop via de webshop stories.com

Hrafnhildur Arnardóttir.

Haarscherp

Nog 3 fantastische haarkunstwerken

Een surrealistisch object, deze haarborstel van BLESS met menselijk haar. Dit Berlijns-Weense designduo werkte zich 20 jaar geleden in de kijker toen ze voor een defilé van Maison Martin Margiela pruiken van nepbont maakten. Bless ontwierp de borstel voor mensen die hun afgeknipte lange haren wilden bijhouden. Maar de borstel is ook te koop als kunstobject, 235 euro via blesswebshop.com

De Palestijns-Britse kunstenares Mona Hatoum maakt met dit kunstwerk 'Keffieh' een politiek en feministisch statement. Deze zogenaamde arafatsjaal of kaffiya groeide uit tot symbool van de Palestijnse vrijheidsstrijd en wordt enkel door mannen gedragen. Door hem te borduren met lange vrouwenharen - uitgetrokken uit pure wanhoop - geeft Hatoum Arabische vrouwen een stem.

Achter het Londense Studio Swine schuilt een Japanse architecte en een Britse kunstenaar. Het duo speelt een pioniersrol in het ontwikkelen van nieuwe materialen. Zo slaagden ze erin om met menselijk haar en hars een nieuw soort materiaal te maken dat verdomd goed lijkt op hoorn of schildpad: materialen die populair zijn voor onder meer brillen. Maar ze zijn schaars, peperduur en ethisch niet helemaal oké.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234