Dinsdag 30/11/2021

Column

Hoefkens doorprikte het sprookje dat hij eigenhandig mee had helpen schrijven

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Waar gaat het nu helemaal over? De groet aan de supporters. Een pavlovreflexje. Gewonnen, verloren, goed gespeeld, slecht gespeeld, de voetballer stapt na het laatste fluitsignaal naar zijn supporters om die te bedanken voor de steun, een noodzakelijke actie, aldus professor Van Belleghem van de Vlerick School, in het creëren van de community.

Als over twintig jaar de instanthersenscan gemeengoed is, zal die bevestigen wat iedereen met een beetje gezond verstand nu al bevroedt: voetballers die na een wedstrijd hun supporters gaan groeten, denken niet aan hun club of aan hun supporters, maar aan zichzelf. De linksachter vreest voor zijn plaats nadat zijn tegenstander hem alle kleuren van de regenboog heeft laten zien, de spelverdeler denkt in vervoering aan zijn wereldgoal, en de spits verheugt zich op de dochter van de voorzitter met wie hij stiekem een afspraakje heeft geregeld.

Zo'n rondje applaus van de spelers aan de fans is niet meer dan een opsmukoperatie. Het is hengelen naar volksgunst, en wie daar naar hengelt, vist op troebel en woelig water: voor je het weet draait de wind, en keert het volk zich te vuur en te zwaard tegen je, dat kan een beetje politicus je vertellen.

Carl Hoefkens weet dat nu ook. De ex-aanvoerder van Club Brugge liet de voorbije jaren geen gelegenheid onbenut om met zijn supporters in dialoog te gaan, via ontelbare tweets en facebook, via samenzang met de harde kern na elke gewonnen wedstrijd, eerst met de megafoon, het wapen der volksmenners, later primitiever, met de handen als klankversterkers voor de mond. Als ze aan de Vlerickschool konden, bewaarden ze Carl Hoefkens in een bokaal op sterk water, als voorbeeld van de 'Homo Communitycreator'.

Hoefkens omarmde de massa, en de massa omarmde hem. Maar toen kwam Bordeaux, waar Club belachelijk werd getikt, en de omarming van de massa plots versmachtend werd. Dat er in zo'n harde kern toffe jongens zitten, is een feit. Dat er in zo'n harde kern ook minder toffe jongens zitten, is nog meer een feit, anders zouden we niet nog steeds politie op de been moeten brengen voor een spelletje voetbal.

Supporters hebben altijd gelijk, luidt het adagium, zij zijn de constante, orakelde ook Professor Community. Best mogelijk dat Hoefkens en co. te lichtgeraakt zijn. Maar net zo goed kregen ze echt vreselijke dingen naar het hoofd geslingerd, en hebben supporters niet altijd gelijk. Hoe dan ook viel de rechtsachter uit zijn rol, die van voorbeeldige aanvoerder die doet alsof. Doet alsof hij zijn leven voor zijn club zou geven. Doet alsof hij overweegt om 'No Sweat No Glory' op zijn borst te laten tatoeëren. Doet alsof al die supporters zijn vrienden zijn. Doet alsof het (te) vele geld dat hij verdient hem immuun maakt voor kwetsende woorden. Slim is dat waarschijnlijk niet. Maar echt was het wel.

Hoefkens doorprikte het sprookje dat hij, o ironie, eigenhandig en al te gretig mee had helpen schrijven, vaak in 140 tekens. Maar de Hoefkens-die-gekrenkt-naar-binnen-ging-zonder-de-promoronde is vele malen authentieker dan de Hoefkens-die-de-megafoon-aan-de-lippen-zet.

Ik mis het supportersgen, maar als ik er één had, zou het in vuur en vlam staan voor de voetballer die na gedane arbeid met gebogen hoofd de spelerstunnel instapt, stoïcijns doof voor het gebrul van de massa. Leve het individu!

Benieuwd of Hoefkens, nu hij de macht van die massa in het boze oog heeft gekeken, van lijfspreuk verandert, van "ik twitter dus ik ben" naar "vivons heureux, vivons cachés". Pavlov defrienden was alvast een stap in de goede richting.

Filip Joos

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234