Woensdag 12/05/2021

Hoe zijn haar platen verkopen kan

Bij elke nieuwe plaat ondergaat Arctic Monkeys niet enkel muzikaal een metamorfose. De voorbije zeven jaar groeide frontman Alex Turner mee uit van puisterige puber tot internationaal stijlicoon, van Sheffield tot Los Angeles. Een portret van boy tot Teddy Boy.

'Net zoals een yogaleraar rekt Alex Turner zichzelf voortdurend uit, tot hij nieuwe onontgonnen plekjes kan aanraken." Josh Homme van Queens of the Stone Age maakte in GQ een al even plastische als suggestieve vergelijking om te illustreren hoe de frontman van Arctic Monkeys muzikaal blijft verbazen.

Het parcours van de Britse rockgroep is effectief vrij uniek. Van de puntige rammelrock uit 2005 blijft vandaag niet veel over: op hun nieuwste, meest ambitieuze plaat AM rijmt seventierock, glam, gospel, een Californische psychedelia en R&B in éénzelfde trek met elkaar. Op papier lijkt die bastaardmix het recept voor een fiasco, maar luttele dagen na de release wordt de nieuwe Arctic Monkeys haast unaniem beschouwd als hun sterkste worp sinds hun spectaculaire doorbraakdebuut in 2006.

Een jaar voordien voerde Alex Turner overigens al het NME-lijstje van coolste muzikanten aan. Amper 19 was deze knaap uit Sheffield, de pukkels niet eens ontgroeid. Met de single 'I Bet You Look Good on the Dancefloor' veroverde zijn band Arctic Monkeys in 2005 druppelsgewijs Europa. Via MySpace en een snugger gedirigeerde hype danste de wereld even later "like a robot from 1984". "Ik was een broekje", monkelde Turner in Spin, toen hij een paar jaar geleden terugblikte op die periode. "We moesten wel evolueren. Stilstaan was sterven."

Aandacht!

Elke muzikale metamorfose van Arctic Monkeys lijkt sinds 2006 overigens parallel te lopen met Alex Turners haarsnit. Die vergelijking klinkt op het eerste zicht allicht banaal, maar zelfs de Britse kwaliteitskrant The Guardian deed in 2011 al onderzoek naar de aantrekkingskracht van Arctic Monkeys: 60 procent van de vrouwelijke fans bleek in de eerste plaats te smelten voor Turners veranderende coupe. Ter vergelijking, slechts 10 procent vond zijn spel met woorden aantrekkelijker, al versierde de frontman in 2008 nog een plaatsje in de top 40 van beste Britse songschrijvers volgens de lezers van The Telegraph. Voor de goede orde: de top 3 werd aangevoerd door John Lennon, Kate Bush en Morrissey.

Maar goed: dat haar dus. De nonchalante net-uit-bedcoupe ten tijde van Whatever People Say I Am, That's What I'm Not (2006) oogde net zo puntig als de vlijmscherpe postpunk van dat debuut. Een jaar later kiest Turner voor een onverzorgde mop-top à la de Beatles, en bakkebaarden: net als zijn snit zijn de songs op Favourite Worst Nightmare iets minder kort van stof. Op de plaat zingt Turner overigens de opmerkelijke zin: "All the attention is leading me to feel important." Steeds nadrukkelijker gaat de zanger zich bezighouden met zijn imago: wanneer hij in 2008 zijn nevenproject The Last Shadow Puppets met Miles Kane voorstelt, bekent hij in verschillende bladen bewust te kiezen voor de stijlvolle esthetiek van de Britse mods. Promofoto's herinneren dan weer aan iconische portretten van de Beatles of The Kinks. De loshangende polo's van Ralph Lauren en schoeisel van Adidas wordt ingeruild voor elegante duffeljassen en puntschoenen.

Een nieuwe metamorfose volgt met Humbug in 2009: een schouderlang hardrockkapsel waarmee Turner zijn ogen begraaft, loopt parallel met de overgang naar donkere, logge stonerrock - een stijlbreuk die op gematigd enthousiasme wordt onthaald.

In de overgang van Suck It and See naar AM adopteert Turner dan weer de Teddy Boy-look. Hiermee werd destijds een nieuw type jongere aangeduid: zelfbewust en stoer, uitgedost in leren jasje en vetkuif. "Ik zag een foto van Elvis Presley waar hij poseerde met zo'n ingevette krul, en ik dacht: "Misschien kan ik dat ook", is het onderkoelde antwoord van Turner waarmee hij fashionvragen vandaag pareert.

Die fashionista's reageren iets minder stoïcijns: "Niemand belichaamt het nieuwe tijdperk van deze retrolook overtuigender dan Alex Turner", juicht GQ. De modeblog FashionBeans noemt het dan weer "uiterst zeldzaam dat een muzikant zowel appelleert aan modecritici als trendwatchers, met zijn eigen ideeën en keuzers. Turner is een ware leider op vlak van mode."

Designerzonnebril

Dezer dagen poseren Arctic Monkeys dan ook in maatpak op de cover van toonaangevende mannenbladen als GQ, waarin Turners retrolook onder de loep worden genomen met de woorden 'Slick is back'. In andere publicaties wordt al net zo gretig ingezoomd op het uiterlijk van de frontman als op de stijl van muziek. In een coverartikel van The Telegraph lees je zelfs welke designerzonnebril hij draagt (Oliver Peoples) en in andere bladen weet je waar hij graag winkelt (Yves Saint-Laurent, Parijs).

Benieuwd hoe de muzikale toekomst voor Arctic Monkeys eruit ziet? Hou Alex' stijltips of haardos dan maar nauwlettend in de gaten.

Arctic Monkeys spelen vanavond in Club 69 voor Café Corsari. AM is zopas verschenen bij Domino.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234