Donderdag 21/01/2021

Start-ups

Hoe vrouwonvriendelijk zijn start-ups? "Aandacht moet naar cijfers en grafieken, niet naar kinderfoto's"

Arlan HamiltonBeeld RV

Arlan Hamilton siert in oktober als eerste Afro-Amerikaanse zakenvrouw de cover van het technologieblad Fast Company. Als vrouw is Hamilton een buitenbeentje in het mannenclubje van investeerders in Silicon Valley. In België is het jammer genoeg niet veel beter.

Leslie Cottenjé weet wat het is om plannen voor te stellen in een wereld die vooral bestaat uit mannen. Zij richtte vier jaar geleden het techbedrijf Hello Customer op. Onderweg moest ze heel vaak uitleggen dat ze ondernemer én moeder is.

"Aan een mannelijke CEO vragen ze toch ook niet hoe hij zijn taken als ouder verzoent met die als bedrijfsleider? Wel, aan mij vragen ze dat dus wel", zegt Cottenjé. "Daarom post ik op social media niet te vaak foto's van mijn kinderen. Ik wil dat de aandacht gaat naar de cijfers en de grafieken. Zet mij in een pitch voor Arlan Hamilton en ik concentreer me ook enkel op cijfers en grafieken. Dat is waar investeerders naar zouden moeten kijken."

Een heel herkenbare strategie, volgens Conny Vandendriessche, een van de succesvolste onderneemsters van ons land. "De start-upwereld is vrouwonvriendelijk. Dat blijkt alleen al uit de cijfers. Slechts 2 procent van alle investeringen gaat naar start-ups met vrouwen aan de leiding. Een ongelofelijke mismatch."

Absurd

Om die reden richtte Vandendriessche samen met Eline Talboom en Muriel Uyttergaegen eerder dit jaar We Are Jane op. Dat is een investeringsfonds dat zich uitsluitend op vrouwelijke ondernemers richt. Het trio wil tegen het einde van het jaar 50 miljoen euro verzamelen om een tiental starters te ondersteunen. Op dit moment staat de teller al op meer dan 10 miljoen.

De helft van het geld komt van vrouwelijke privé-investeerders, de andere helft komt van institutionele investeerders zoals pensioenfondsen en verzekeraars. Zelfs met Vandendriessches ervaring stuit We Are Jane op vooroordelen. 

"In gesprekken trekken mannen niet alleen onze kwaliteiten in twijfel. Er komen ook altijd vragen waarvan je denkt: zouden ze die vraag ook gesteld hebben als we een man zouden zijn? Natuurlijk hebben we nog een tweede bedrijf: ons gezin."

Zulke vragen blijken helemaal absurd als je naar de cijfers van het recente onderzoek 'Why Women-Owned Startups Are a Better Bet' van de Boston Consulting Group kijkt. Een bedrijf brengt meer op als het opgericht wordt door vrouwen. 

"Je kunt alleen maar uit die cijfers afleiden dat we het potentieel dat aanwezig is in onze samenleving niet ten volle benutten", zegt Sofie Verhalle, die als onderneemster in haar pen kroop om het probleem in een blogpost, 'De stille discriminatie van vrouwen in de start-upwereld', aan te kaarten.

Diversiteit 

Maar hoe komt dat dan? Zijn investeerders dan zo verblind door gender dat ze de kwaliteiten van een vrouw aan de leiding niet zien?

"Zolang in de investeerdersclub enkel witte mannen zitten, zullen witte mannen in het voordeel zijn om geld binnen te halen", zegt Sophie Manigart, professor aan de Vlerick Business School en specialiste in durfkapitaal. "Dat heeft niets met rationele discriminatie te maken. Onbewust investeert iedereen liever in iemand of iets waarmee hij zich verwant voelt." 

Met andere woorden: er is dringend meer diversiteit nodig in investeerdersclubs, zowel qua gender als qua afkomst.

Conny Vandendriessche beseft dat een initiatief zoals We Are Jane maar een druppel op een hete plaat is. "Maar het ultieme doel is ervoor te zorgen dat investeringsfondsen meer inzetten op diversiteit. Wie meer vrouwen in dienst heeft, zal ook meer vrouwen funden."

Maar dat is maar een deel van de oplossing, volgens Manigart. Het probleem zit volgens haar nog een stuk dieper. "Er lopen voldoende vrouwen rond die succesvol kunnen zijn, maar onbewust remmen ze zichzelf af. Ze denken dat het hen toch niet zal lukken en stellen daardoor meteen hun ambitie bij."

Rolmodellen zoals Arlan Hamilton en Conny Vandendriessche zijn volgens haar enorm belangrijk om die onbewuste rem te doen verdwijnen. "Maar die rol is een zware last. Je weet dat je met argusogen bekeken wordt omdat je een vrouw bent, en dan wordt nog eens verwacht dat je een voortrekkersrol opneemt."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234