Maandag 14/10/2019

Fipronilcrisis

Hoe twee joviale kerels ons in fipronilcrisis stortten

Mathijs IJ. (foto) en z'n kompaan waren graag gezien en sponsorden lokale evenementen, nu zijn ze van de aardbol verdwenen. Beeld rv

De twee Nederlanders achter bloedluisverdelger Chickfriend zijn ondergedoken. Martin van de B. (31) en Mathijs IJ. (24) gingen al een jaar van deur tot deur om het 'wondermiddel' te verkopen. Maar geen enkele kippenboer mocht weten wat erin zat.

De zaak van Martin van de B. en Mathijs IJ. boomde, want elke kippenkweker kan bloedluizen missen als de pest. De mijten kruipen 's nachts uit hoeken en kieren om bloed te zuigen bij de kippen. Gevolg: de kippen leggen niet meer en als het probleem echt aansleept, worden de beesten helemaal verzwakt. Al jaren zoekt de sector naar een ideale oplossing, maar zelfs de beste middeltjes helpen maar een maand of drie. Het nieuwe spul van Chickfriend garandeerde minstens een half jaar tot wel acht maanden succes. De twee schuimden elk pluimveebedrijf af om hun product te verkopen en ze hielden verkoopspraatjes op beurzen en evenementen. In Nederland, maar ook in ons land.

Lopend vuurtje

Met een wagentje konden ze gemakkelijk door de kippenstallen rijden om het product overal te vernevelen. Ze hadden er ook eucalyptus en menthol aan toegevoegd, zodat de stallen na de behandeling lekker fris roken. "Wat zit er precies in?", vroegen de kippenboeren zich af. Dat konden de twee niet zeggen, want de concurrentie zou kunnen profiteren. Veel meer dan Dega-16, een zogezegd legaal product, gaf het duo niet prijs. Over het verboden fipronil dat er ook inzat: geen wóórd.

De hele sector reageerde enthousiast en het nieuws over het nieuwe wondermiddel ging als een lopend vuurtje rond. Eind juni sprak een kippenboer in het Nederlandse vaktijdschrift Pluimveeweb vol lof over Chickfriend. De jonge ondernemers profiteerden maximaal en alles werd vlot gedeeld op hun Facebookpagina. Ze sponsorden lokale evenementen, zoals tractorpulling en touwtrekken. Graag geziene gasten. Toen nog.

Ron Schalk heeft een pluimveebedrijf in Meer, bij Hoogstraten: 't Kakelhof. Hij is één van de slachtoffers van het eierschandaal in ons land. 't Kakelhof heeft in totaal 230.000 kippen. "Eindelijk iemand die iets gevonden had tegen de bloedluis." Dat dacht Schalk, toen hij het 'succesverhaal' van Chickfriend hoorde. "Het leek een toegelaten product. Ze hadden een certificaat van keurmerkverlener IKB. Dat stond zelfs op hun busje. Ik heb één van de zaakvoerders en twee medewerkers ook gezien. Ze kwamen heel goed over. We zijn ervan uitgegaan dat alles in orde was."

Chickfriend heeft op 23 juni één van de stallen bij 't Kakelhof behandeld. "Dan heeft het nog twee weken geduurd voor er kippen in gezet zijn. Toch zijn vier van de vijf stallen toen tien dagen geblokkeerd en hebben we intussen al 100.000 eieren weggegooid. Volgende week zijn de kippen in die ene stal rijp om elke dag samen 35.000 eieren te leggen. Die kunnen we óók allemaal weggooien, maar hoe lang moeten we dat volhouden? Niemand kan zeggen hoe lang het product in het dier blijft. Acht weken? Tien weken? En ondertussen blijven de kippen leggen. Elk ei dat nu in de winkel ligt, is gescreend en veilig."

Vals certificaat

"Nu weten we dat het certificaat vals is", zegt Schalk. "Achteraf is het natuurlijk allemaal gemakkelijk. Het product mag er niet inzitten en het is goed dat het aan het licht is gekomen. Als dat niet was gebeurd, dan had over een jaar of twee iedereen dat product tegen bloedluizen gebruikt."

Martin van de B. en Mathijs IJ. haalden hun website en Facebookpagina van het internet en lijken met de noorderzon verdwenen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234