Woensdag 20/01/2021

De Mens

Hoe Sony-topvrouw Amy Pascal stap voor stap naar de uitgang werd begeleid

Amy Pascal.Beeld Jordan Strauss/Invision/AP

Van een baantje als secretaresse tot een topfunctie met privéjet bij Sony Pictures Entertainment: Amy Pascal (56) beleefde jarenlang haar eigen American dream. Tot hackers vertrouwelijke e-mails publiceerden, waarin Angelina Jolie een 'ongetalenteerd verwend nest' werd genoemd. Nu treedt ze terug.

Op 19 juni 2009 kregen steracteur Brad Pitt en topregisseur Steven Soderbergh het bericht dat Columbia Pictures hun film Moneyball niet langer zou financieren. Amy Pascal, topvrouw van moederbedrijf Sony Pictures Entertainment, stelde haar veto. Ook al had de maandenlange voorbereiding van de baseballfilm Sony al tien miljoen dollar (zo'n 8,8 miljoen euro) gekost. Ook al was de cast volledig en zouden de opnames over vier dagen van start gaan. Pascal kon zich niet vinden in de aanpassingen die Soderbergh aan het originele script had aangebracht. De deal ging niet door.

Het veto van Pascal was in vele opzichten uitzonderlijk. Zelden mengt een topfiguur zich persoonlijk met 'de vloer'. Daar betalen ze ondergeschikte bullebakken voor. Zelden krijgen sterren als Pitt en Soderbergh het deksel zo hard op de neus. Maar het meest uitzonderlijke is dat Pascal op eigen houtje de film redde, toen geen enkele studio de film wilde overnemen. Ze consulteerde haar inner circle, zette Aaron Sorkin (The Social Network) op het project en roomde het budget van zestig miljoen dollar (zo'n 52,7 miljoen euro) af met tien miljoen - naar verluidt de omvang van het salaris van Pitt. Twee jaar later, toen Pascal tevreden was, bracht de film wereldwijd 100 miljoen dollar, ofte 88 miljoen euro, op.

Het is Pascal, die deze week haar vertrek aankondigde bij het bedrijf waar ze sinds 1988 werkt, ten voeten uit. Geboren in Los Angeles, begonnen als secretaresse van de producer van Ken Loach, opgeklommen tot de hoogste regionen van de filmindustrie. Ook dat is uitzonderlijk. De meeste van haar collega's komen uit de wereld van geld en management. Ze was steeds persoonlijk betrokken, stond altijd op goede voet met regisseurs en acteurs, vlooide scripts uit, altijd met de film die zij wilde maken voor ogen.

Slavernij

Haar persoonlijke betrokkenheid kostte haar de kop. In door hackers onderschepte e-mails tussen Pascal en haar vertrouwelingen bij Sony wordt onder andere Angelina Jolie een 'ongetalenteerd verwend nest' genoemd en blijkt dat de productie van de biografie van Steve Jobs op zijn zachtst gezegd moeizaam verloopt. Over de Amerikaanse president Obama wordt 'gegrapt' dat hij Twelve Years a Slave en The Butler vast geweldig vindt, films over slavernij en de vernederende behandeling van Afro-Amerikanen in de VS.

De cyberaanval was vermoedelijk het werk van Noord-Koreanen om te voorkomen dat The Interview van Sony in de zalen kwam. Dat is deels gelukt: de humoristisch bedoelde film waarin de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un wordt vermoord, kreeg een bescheiden lancering en verscheen onmiddellijk op streamdienst Netflix.

Volgens The Financial Times heeft de hackaanval Sony tot dusver 15 miljoen euro gekost aan onderzoek en (juridisch) advies, die kost zou naar schatting oplopen tot 35 miljoen euro. Dat de hackers slechts op de printknop hoefden te duwen om hele pagina's vertrouwelijke conversaties tevoorschijn te toveren, komt omdat zij alle communicatie via haar Sony-account liet verlopen.

Bovendien is het Sony niet gelukt om een film te lanceren waar lucratieve vervolgverhalen vallen uit te persen, genre The Hunger Games. De film over Steve Jobs moest het bedrijf weer op de kaart zetten. Ook dat mislukte: regisseur David Fincher en acteur Christian Bale trokken zich terug, waarop studio Universal het project overnam. Dat Pascal er in de tussentijd toch een salaris van drie miljoen dollar (zo'n 2,6 miljoen euro) en een privéjet op nahield, was investeerders al langer een doorn in het oog.

De 56-jarige Pascal heeft volgens vrienden zelf beslist om een stap terug te zetten. De stress van de cyberaanval en de daaropvolgende heksenjacht door paparazzi woog te zwaar. Ze gaat in mei aan de slag als producer, bij Sony. In een reactie tegenover The Financial Times zegt ze "aan een nieuw hoofdstuk te beginnen in het bedrijf dat ik mijn thuis noem."

'Waag het godverdomme niet om mij af te dreigen'

Niet alleen Sony-topvrouw Amy Pascal werd in verlegenheid gebracht door de hackers die haar vertrouwelijke e-mails in december doorspeelden aan website Gawker. In de perikelen rond de productie van de biografie van Steve Jobs, die uiteindelijk werd overgenomen door concurrent Universal, gaf producent Scott Rubin Amy Pascal de schuld van het moeizame proces. Actrice Angelina Jolie probeerde regisseur David Fincher, die de film zou draaien, ervan te overtuigen de film te laten schieten en haar te regisseren in een biografie over Cleopatra. In die context had Rubin het over 'het waanzinnige en buitensporige ego' van de actrice. 'Pas op wat je zegt', zo eindigde hij zijn mail aan Pascal, die antwoordde: "Waag het godverdomme niet om mij af te dreigen."

Regisseur Fincher, op zijn beurt, noemde acteur Adam Driver in de Star Wars-film 'een vergissing' en producent Megan Ellison 'een 28-jarige bipolaire zottin'.

Verder brachten de - vermoedelijk Noord-Koreaanse - hackers aan het licht dat vrouwelijke actrices als Jennifer Lawrence en Cate Blanchett veel minder verdienden dan mannelijke tegenspelers. Blanchett lijkt voorlopig de enige die baat heeft bij de hack: de Australische heronderhandelde haar contract en scheurde daar allerminst haar broek aan.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234