Dinsdag 22/10/2019

Opinie

Hoe scoort de M-score?

Beeld BELGA

De plannen van minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) voor de invoering van een mobiliteitsscore voor woningen (DM 16/6) lokken gemengde reacties uit. De M-score gewikt en gewogen.

Stefaan Werbrouck: Google Maps

U herkent het gevoel misschien wel. U staat op het punt om een woning te kopen of te huren, maar vlak voor u de knoop doorhakt, wordt u overvallen door twijfel. Zou de woonst wel dicht genoeg bij een bus- of tramhalte liggen? Raakt u gemakkelijk bij de oprit van een autosnelweg? Kunnen de kinderen met de fiets naar een school?

Uiteraard hebt u tot nu toe enkel via mail met de makelaar of verkoper gecorrespondeerd en bent u nog niet ter plekke gaan kijken. En het internet kan u ook niet helpen, want het is niet alsof er een technologiebedrijf alle plekken ter wereld in kaart heeft gebracht of - godbetert - in uw plaats met een auto door de straten is gaan rijden en de beelden daarvan online heeft gezet.

Gelukkig is de overheid er nog, die al die lastige vragen wil doorspelen aan een onderzoeksteam, dat dan in uw plaats naar Google Maps zal surfen en alle informatie die daar te vinden is, zal bundelen in één duidelijk en helder cijfer. De M-score. Met de 'M' van 'Moet er nog zand zijn?'

Stefaan Werbrouck. Beeld Focus Knack

Stefaan Werbrouck

Uitgever bij Houtekiet
Woonplaats: Gentbrugge
Verwachte M-score: groen

Tom Kestens: Ontsnipperen

Vraag vanuit het centraal gelegen Mechelen (ofte M City). Waarom hebben we die M-Score eigenlijk nodig? De cijfers over de verkaveling, en dus het mobiliteitsinfarct, van 'Metropool Vlaanderen' zijn bekend. De maatschappelijke uitdagingen ook. Ze staan opgelijst in het fameuze 'Groenboek Beleidsplan Ruimte VL' van 2012. Het boek ligt stof te vergaren, maar de boodschap ervan is duidelijk: de open ruimte moet sterker ont-snipperen in plaats van versnipperen. Vandaag is iedere Vlaamse vierkante meter al in gebruik of geclaimd. Verharde oppervlakte kan tegen 2050 nog toenemen tot een derde of zelfs de helft (!). Dat is een accident waiting to happen, wetende dat ook hier lange periodes van grote droogte of zware regenval zullen aanbreken.

De tijd van meten en weten is voorbij. Laten we doen wat we moeten doen. Compacter en hoger bouwen, renoveren wat al rechtstaat, bebouwde grond herbestemmen, inzetten op steden en vooral... het herstellen van open ruimte. Willen we verkaveling en mobiliteit bijsturen in de chaotische puzzel die Vlaanderen heet, dan is ontsnipperen echt de boodschap. Met een certificaatje dat hip bekt gaat dat niet lukken.

Tom Kestens. Beeld rv

Tom Kestens

Artiest en Conversation Manager Cartamundi
Woonplaats: Mechelen
Verwachte M-score: Ongetwijfeld groen (Vlakbij meerdere bussen en stations)

Frans De Wachter: Het overwegen waard

Het idee van de M-score heeft de belangrijke verdienste dat het de link durft leggen tussen ruimtelijke ordening en mobiliteit. Dat is verfrissend én nodig. Door het onduidelijke ruimtelijke-ordeningsbeleid van de laatste tientallen jaren hebben we met z'n allen te veel open ruimte verteerd. We zijn buiten de dorpskernen gaan wonen, werken en winkelen. Daardoor moeten we ons steeds verder verplaatsen voor een aantal basisvoorzieningen. En dat op een moment dat de vergrijzing keihard toeslaat: tegen 2030 zal een op de drie plattelandsbewoners ouder zijn dan 60 jaar.

Een M-score kan mensen daarvan bewust maken, en dat is waardevol. Maar de sterk versnipperde ruimtelijke ordening is niet de verantwoordelijkheid van de individuele plattelandsbewoner. Hij of zij is simpelweg gaan wonen waar het betaalbaar was en waar het mocht van de overheid. Haar of hem hiervoor de rekening presenteren, zou volstrekt oneerlijk zijn. Financiële consequenties koppelen aan de M-score dus ook. Er is eerder nood aan een overheid die een ander ruimtelijke-ordeningsbeleid durft voeren. Dat moet inzetten op dichtbevolkte, leefbare dorpskernen met een voldoende aanbod aan winkels en sociale voorzieningen. We horen het misschien niet graag, maar ook op het platteland zullen we dus stap voor stap kleiner en dichter bij elkaar moeten gaan wonen. Gezellig, toch?

Frans De Wachter. Beeld rv

Frans De Wachter

Werkzaam bij de Landelijke Gilden, schrijft in eigen naam
Woonplaats: Bonheiden
Verwachte score: lichtgroen (vlakbij station en bushalte, op een kleine kilometer van een winkel)

Peter De Keyzer: Met de M van markt

In de eerste plaats rijmt een M-score op geen enkele manier met administratieve vereenvoudiging. Weer een nieuw attest en een nieuwe overheidsadministratie. Die moet zich dan bezighouden met het in kaart brengen van buslijnen, opritten van autosnelwegen, uurregeling van treinen en de inplanting van scholen - en het opvolgen van alle wijzigingen. Vervolgens zullen we ons binnen vijf jaar afvragen waarom we er niet in slagen om het overheidsbeslag te verlagen...

In de tweede plaats is het niet zo alsof burgers hun woonplaats vandaag willekeurig en ongeïnformeerd uitkiezen. Mensen houden zelf al rekening met groen, cultuur, bereikbaarheid, scholen, winkels en betaalbaarheid. Daar hebben ze geen M-score voor nodig. Wie de M-score verdedigt, kan net zo goed een lans breken voor een J-score om de beschikbaarheid van lokale jobs in kaart te brengen of de N-score voor de diversiteit van de aanwezige natuur.

Ten slotte is het prijsmechanisme op de woningmarkt perfect geschikt om mensen te helpen bij hun woningkeuze. Het is niet toevallig dat wonen ten noorden van Antwerpen goedkoper is dan ten zuiden van Antwerpen of waarom een woning met tuin in de Stille Kempen goedkoper is dan een appartement in de Brusselse Rand. De prijs van een woning is vandaag al een perfecte weerspiegeling van de aantrekkelijkheid op alle mogelijke vlakken: energiezuinigheid, grootte, omgeving én bereikbaarheid. De beste score voor een woning is dan ook de marktprijs. Een M-score dus - met de M van Markt.

Peter De Keyzer. Beeld Wouter Van Vooren

Peter De Keyzer

Hoofdeconoom BNP Paribas Fortis
Woonplaats: Edegem
Verwachte M-score: groen

Kris De Meester: Hol certificaatje

Gelieve mijn woning geen M-score toe te kennen. Ik ben me bewust van waar ik woon en wat dat betekent voor mijn mobiliteit. Het was mijn/onze keuze en ik vermoed dat de meesten er net zo over denken. Ik had al niets aan mijn bodemattest, energieprestatiecertificaat en watertoets en ik hoef geen extra hol certificaatje. Ik heb de eer en het genoegen te zetelen in een 'wetenschappelijke' raad. Bij een discussie over een, in dit geval blootstellingskadaster, sprak een van de leden-professoren de volgende profetische woorden uit: "Als je onzin in een register stopt, kan er alleen onzin uitkomen." (In werkelijkheid gebruikte hij de term 'bullshit'.) Uw M-score zal dus niet helpen. Dat geef ik u op een briefje; een certificaat als het moet.

Wanneer een toekomstvisie, en wat mij betreft gedurfde keuzes, over hoe we omgaan met onze woon-, werk-, recreatie- en andere gebieden en hoe we die met elkaar verbinden? Verbinden vanuit een en-en-optiek: auto, fiets, trein, bus, water als het kan.

Leer mensen keuzes maken en de gevolgen daarvan dragen. Maar doordring ze ook van het besef dat je je keuze steeds kunt wijzigen als de situatie of je behoeften verandert. Dat is mobiliteit in de breedste betekenis, of beter nog: wendbaarheid. Verhuizen, van baan veranderen, nu eens de wagen dan weer de trein nemen. Lieve politici, probeer ons niet te sturen, maar bestuur.

Kris De Meester

Adviseur welzijn op het werk VBO. Schrijft in eigen naam
Woonplaats: Keerbergen
Verwachte M-score: rood

Kris De Meester. Beeld rv
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234