Donderdag 28/05/2020

Verkeer

Hoe 'schoon' ook, consument wil geen diesel meer

Beeld EPA

In België is minder dan één op de vier van de verkochte auto's nog een diesel. Op een enkele pick-uptruck na, stopt Toyota dit jaar met de verkoop van diesels in Europa. Dieselwagens lijken echt op hun retour.

Het voorbije jaar zijn voor het eerst meer benzine- dan dieselwagens verkocht. Tien jaar geleden beheerste diesel nog tachtig procent van de markt. Maar omdat in 2011 de CO2-premie is afgeschaft en in 2015 het dieselschandaal losbrak, kwam er een overgang van diesel naar benzine. Ook de fiscaliteit en het wegsmeltende voordeel voor dieselrijders aan de pomp zorgden ervoor dat benzinewagens populairder werden.

Eind 2017 bleek 46 procent van de nieuwe wagens in België een diesel, tegenover 48 procent benzines en 5,5 procent alternatieven (elektrisch, hybride...). In de eerste twee maanden van dit jaar was er een versnelling: 39 procent van de nieuwe wagens zijn diesels, 56 procent benzines en 6 procent zijn alternatieve aandrijvingen.

Op de particuliere markt is de teloorgang van diesels nog opvallender: één op de vijf nieuwe wagens rijdt nog maar op diesel. Bij bedrijfswagens is dat nog altijd twee op de drie.

De trend tekent zich ook elders af. De verkoop van diesels daalde vorig jaar in Europa met 8 procent. In Duitsland kelderde de verkoop afgelopen maand met bijna een vijfde onder dreiging van een dieselban in verschillende steden.

Het is geen toeval dat Toyota nu bekendmaakt dat het dit jaar stopt met diesels voor de markt van personenwagens in Europa. Ze zullen voortaan allemaal op benzine lopen, al dan niet ondersteund door een elektromotor. Voor commerciële voertuigen wordt een uitzondering gemaakt.

Maar voor de meeste Europese automakers is zo'n koerswijziging allesbehalve vanzelfsprekend. Ze dreigen hun investeringen te verliezen, en Brussel zwaait met forse boetes als de norm voor de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) niet wordt gehaald. Diesel was een troef: per gereden kilometer is de uitstoot van CO2 lager dan van een vergelijkbaar benzinemodel. Door de benzinewagens stijgt voor het eerst sinds jaren de CO2-uitstoot door auto's.

Dit is een probleem. Vanaf 2021 mogen auto's van een merk gemiddeld niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer uitstoten, tegen 118 gram nu. Door hun benzinemodellen een beetje zuiniger te maken (bijvoorbeeld door hybrides in de mix te gooien) en volledig elektrische auto's toe te voegen en vooral door veel diesels te verkopen, dachten fabrikanten de nieuwe norm te halen. Dit plan dreigt nu in het water te vallen en de Europese boetes hangen als een donkere roetwolk boven de winsten.

Recessie

Autofabrikanten zetten nu in op elektrificatie. VW probeert zijn benzinemodellen razendsnel om te bouwen naar hybrides, net als Franse bedrijven als Renault en PSA (Citroën, Peugeot en Opel). Maar analisten denken dat de omslag voor veel merken te laat komt en vrezen dat de CO2-boetes de industrie straks in een recessie storten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234