Vrijdag 14/05/2021

Hoe probeert Google ons te doorgronden?

►Android

Van de 1,4 miljard mobiele telefoons die dit jaar zullen worden verkocht, zal rond de 80 procent voorzien zijn van Android. Dat zijn ruim 1,1 miljard toestellen waarop zeker negen applicaties staan van Android-eigenaar Google (Mail, Contacten, Chrome,...) Allemaal toepassingen waarbij Google info aanwendt voor gerichte reclame. Als je een Android-telefoon in gebruik neemt, vraagt Google je in te loggen met een Google-acocount. Android zit ook in miljoenen apparaten zoals tv's, televisiedecoders en fotocamera's.

►Shopping

Wie een stofzuiger wil kopen en Googles hulp inschakelt, krijgt bovenaan de zoekresultaten 'Google Shopping'-resultaten. Steeds meer bedrijven verruilen tekstadvertenties voor deze in het oog springende reclameblokken. Dit is het meest zichtbare voorbeeld van Googles misbruik van zijn dominantie in zoekmachines, vindt de Europese Commissie.

►Gmail

Bijna een half miljard internetters gebruiken Gmail. Elk bericht wordt "door onze geautomatiseerde systemen geanalyseerd om je te voorzien van relevante, persoonlijke productopties", meldt Google.

►Zoekmachine

Google Search is verreweg de meest gebruikte zoekmachine voor internet. Googles dominante positie is al jaren een bron van zorg in Washington en Brussel. Concurrenten klagen dat het bedrijf zijn eigen producten en diensten voortrekt in de zoekresultaten. De Amerikaanse toezichthouder voor de telecomsector legde een klacht daarover in 2013 terzijde: de FTC kon geen kwade opzet bewijzen. Probleem is dat Google weigert inzage te geven in de algoritmen waarmee resultaten geordend worden.

►Breedband

In zes steden in de VS biedt Google televisie en supersnel internet (100 keer sneller dan de standaardverbinding) aan voor 120 dollar per maand. Enkele weken geleden maakte Google aan zijn naar schatting 30.000 abonnees in Kansas City bekend dat het bedrijf gepersonaliseerde advertenties gaat aanbieden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234