Zaterdag 24/10/2020

Pretparken

Hoe Plopsa Group zijn pretparkendivisie uitbreidt

Comics Station Antwerp zal onder handen worden genomen en onder een nieuwe naam openen tegen de paasvakantie. Beeld Laenen

Comics Station Antwerp, het themapark rond stripfiguren in het station Antwerpen-Centraal, komt in handen van de Plopsa Group. Het bedrijf wil de komende jaren 5 miljoen euro in het armlastige belevingspark investeren. De pretparkendivisie is nu al goed voor ruim 41 procent van de ganse groep.

De overname van Comics Station Antwerp, waarover geen financiële details worden bekendgemaakt, is in het ganse Studio 100-groepsgebeuren eerder een kleine transactie.  Het indoorpretpark rond stripfiguren in het Antwerpse Centraal Station opende de deuren in 2017. Het park kwam er met financiële steun van de Vlaamse Overheid via het investeringsfonds PMV. Ook Standaard Uitgeverij en het private ­investeringsfonds Vermec participeerden in het project. Maar de aandeelhouders zochten al geruime tijd naar een overnamekandidaat, omdat ze er blijkbaar onvoldoende in slaagden om de rendabiliteit op te krikken. Studio 100 werd eerder al eens gepolst, maar Plopsa-CEO, Steve Van den Kerkhof, leek de boot af te houden. Dat Studio 100 nu wel bijt, doet vermoeden dat de overnameprijs is bijgesteld. Het park is momenteel gesloten, en zal pas tegen de paasvakantie opnieuw de deuren openen. Dat het niet onder de huidige Comics Station Antwerp-naam zal zijn, lijkt een zekerheid. Dat het park onder handen wordt genomen ook. 

Plopsa is het Studio 100-bedrijf boven de parken Plopsaland en Plopsaqua in De Panne, PlopsaCoo, Plopsa Indoor in Hasselt en het Nederlandse Coevorden, het Duitse Holiday Park en het Poolse Majaland. Ervaring te over dus in het overnemen en heroriënteren van bestaande pretparken. Plopsa maakt zich dan ook sterk dat het ook dit park tot een succesformule kan omturnen. Plopsa heeft een reputatie met een efficiënte kostenstructuur en het aantrekken van bezoekers. Plopsa wil een aantal aanpassingen doorvoeren en zal enkele Studio 100-figuren in het park introduceren. Van den Kerkhof heeft al laten weten dat er bijvoorbeeld een dagelijkse Bumba Show komt. Tegelijk is er met Standaard Uitgeverij al wel overeengekomen dat de huidige stripfiguren van Comics Station Antwerp mee de dragende kracht blijven. 

De parken zijn voor moederbedrijf Studio 100 een belangrijke inkomstenpoot. Van de ruim 180 miljoen euro aan groepsomzet tekent Plopsa alleen al voor goed 75 miljoen euro, of ruim 41 procent. Nog belangrijker dan de omzet is de winstgevendheid van die pretparken. De ebitda-marge – dat is de brutobedrijfswinst gedeeld door de omzet – kwam vorig jaar uit op meer dan 43 procent. Die grens van 40 procent weet Plopsa al jaren vast te houden, terwijl in de sector ebitda-marges van 20 tot 30 procent eerder de norm zijn. Plopsa doet daarmee beter dan de andere grote pretparken in ons land zoals Walibi en Bellewaerde  (eigendom van het Franse Compagnie des Alpes) of Bobbejaanland (in handen van het Spaanse Parques Reunidos). 

Het financiële verhaal wordt nog straffer al je weet dat het aantal bezoekers aan de parken nochtans niet stijgt. Vorig jaar brachten 2,7 miljoen mensen een bezoek aan een van de Plopsaparken. De voorbije vier jaar daalde het aantal bezoekers met zowat 100.000 per jaar, blijkt uit de jaarcijfers van Studio 100. Het bedrijf slaagt er dus in om meer winstmarge te halen uit minder bezoekers. De Studio 100 groep is vandaag goed voor meer dan 900 werknemers, en een groepswinst in 2018 van 11 miljoen euro. 

Dat Studio 100 nog volop kansen ziet met zijn parken kan opgemaakt worden door de gestage uitbouw. In het Luikse Hannuit is de bouw van een tweede waterpark Plopsaqua bezig. Een gelijkaardig plan zou in Mechelen op poten staan, wordt gefluisterd. En nog in 2020 opent het Plopsa Hotel in De Panne. Een beetje afgekeken van de succesformule waar het Nederlandse De Efteling volop mee scoort. Daarmee komt er weer een nieuwe activiteit bij: naast outdoor-, indoor- en waterparken nu ook overnachtingen. Dat model kan geleidelijk ingevoerd worden in de andere parken en landen waar het actief is.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234