Maandag 01/03/2021

Hoe oud het nieuwe nieuw is geworden

H&M brengt deze zomer een eerbetoon aan Marimekko, het Finse textielbedrijf dat sinds de jaren vijftig opzien baart met kleurig textiel. Beeld UNKNOWN
H&M brengt deze zomer een eerbetoon aan Marimekko, het Finse textielbedrijf dat sinds de jaren vijftig opzien baart met kleurig textiel.Beeld UNKNOWN

Keith Richards maakt reclame voor Vuittonkoffers. Patti Smith opent morgen haar fototentoonstelling in Parijs en was gisteren gast-hoofdredactrice van 'Libération'. Topshop in Londen haalt oude foto's van Helmut Newton boven water en H&M pakt uit met vintage Marimekko prints. We zeilen hoog op de golven van nostalgie.

Hij kijkt weg, koketterend, met een pruillip. Hij beroert de snaren van zijn gitaar. Naast hem, op de Louis Vuittonkoffer, staat een leeg kopje. Keith Richards, de oude, gegroefde muzikant maakt reclame voor dure bagage.

Nog meer oude, gegroefde mensen: in Weekend Knack kun je de meest sexy man verkiezen. Jan Mulder is een kanshebber. Lou Reed staat met gesloten ogen in een soort trance op de affiche van de film die Julian Schnabel over hem maakte. 'L'age d'or des papy-rockers' noemt Le Nouvel Observateur het. Ze zijn oud en ze zijn hot.

Dat het fenomeen net in de Nouvel Obs' aan bod komt, heeft te maken met het feit dat ze daar pas nu de echte rock lijken te ontdekken. "Voor de Fransen was rock lange tijd Dick Rivers, een grapjas met cowboylaarzen", legt een muziekcriticus uit. "Vandaag is dat vergeten. De nieuwe rockscene heeft de vlam van de beginjaren aangewakkerd en automatisch worden de helden van toen die de tijd hebben doorstaan, nu gecanoniseerd."

Vintage

Toch is het is niet alleen dat. We varen momenteel ook hoog op een golf van terugblikken. Expo '58, mei '68, vintage hier, vintage daar. Radio Nostalgie, de keuken van ons moeder. Zonder een beetje patine tel je vandaag niet mee.

Als luxemerk Louis Vuitton uitgerekend Keith Richards vraagt als afficheheld, wil dat iets zeggen. (Gorbatsjov en Cathérine Deneuve gingen hem voor). "Keith is de perfecte incarnatie van de wereldreiziger", legt de woordvoerder van Louis Vuitton uit. "Hij reist naar onbekende paradijzen." Grappig detail is dat Keith sinds 1963 op alle Rolling Stonestournees reist met een monogramkoffer van Louis Vuitton.

Toch is hij geen voor de hand liggende keuze. Luxe werd en wordt doorgaans verkocht met al dan niet verbouwde babes, vele feministische acties ten spijt. En zie, Marc Jacobs, de Amerikaanse ontwerper en artistiek directeur van Louis Vuitton heeft voor de zomercampagne van de handtassen foto's laten maken van prachtige dames gedrapeerd op de neus van dure auto's. Niet de eerste de beste babes hoor, ze zijn ook een beetje vintage: Naomi Campbell, Claudia Schiffer, Stephanie Seymour en miss Wonderbra ('hello Boys!') zelve, Eva Herzigova. Verfrommeld zijn deze dames nog niet, maar in modellentermen toch in de herfst van hun carrière.

Vrouw + auto + handtas, kan het nog meer cliché? Dat zou Marc Jacobs onmiddellijk weerleggen. Zijn campagne heeft namelijk te maken met kunst. Zoals ook zijn zomercollectie was geïnspireerd door de nostalgisch-ranzige 'Nurse Paintings' van Richard Prince, is de reclamecampagne een vervolg op de installatie die de veelbesproken kunstenaar maakte op de Frieze contemporary Art Fair in Londen. Daar liet Prince een zeer gewelfde vrouw in short, beha en bottines met een poetslap over een gele Amerikaanse auto wrijven. Een Dodge Challenger uit de jaren zeventig. Vintage, natuurlijk. Met wat krasjes op. Misschien is dat gewoon mooier.

Olifantenpijpen

De modewereld gaat volledig mee op de nostalgietoer. Vorige week werd in de zeer beveiligde kelder, want voormalige kofferzaal van de Deutsche Bank, de nieuwe jeanscollectie 7 For All Mankind gepresenteerd. Het Californische 'Sevens' noemt zich het eerste merk dat echte 'premium' (lees: dure) jeans op de markt bracht. Het dankt zijn succes aan het feit dat de jeans spannen rond de derrières van onder meer Angelina Jolie, Cameron Diaz en Ben Affleck. Op het promotiefilmpje hoor ik de fans vooral 'sexy!' en 'chic' roepen. "De skinny modellen zitten er nog in", zegt marketing director Ivo Nalin. "Maar die zijn over hun hoogtepunt heen. Wat het nu gaat maken zijn de superwijde bell bottoms", de olifantenpijpen uit de jaren zeventig, ja. Strak rond de billen, heel wijd uitlopend onderaan. Genre Nicole en Hugo.

Bij Kenzo parfums doen ze ook mee. Na de poëtische Flowerlijn, en de Japans geïnspireerde bamboecrèmes is het tijd voor vintage geuren. De persmap zit in een paars, fluweelachtig mapje, de flacon is paars met een vredesteken op, de doosjes zijn versierd met veelkleurige krullen uit de jaren zeventig. Het geurt naar mandarijn, cederhout, vanille en tonkaboon, wat volgens de marketing zou staan voor de geur van 'peace and love'. Het is bijna veertig jaar geleden dat Kenzo naar Europa kwam en in Parijs zijn winkel 'Jungle Jap' opende. De naam veranderde later in Kenzo, en naast kleding kwamen parfums en cosmetica. De Kenzo Vintage Edition (geur voor mannen én vrouwen, want we waren toch unisex) is een hommage aan de ontwerper, en een verjaardagspresentje voor twintig jaar Kenzo parfums. De ontwerper zelf heeft er niets meer mee te maken. In 1999 is hij uit de firma gestapt die zijn naam draagt, en onderdeel is van de LVMH groep.

Ook veertig jaar oud is de beroemde 'Cross your heart'-beha van Playtex. Miljoenen exemplaren zijn ervan over de toonbank gegaan, en ze hebben steun verleend en borsten doen priemen onder de spannende truitjes van Doris Day en Liz Taylor. Voelt u het komen? De Cross your heart Vintage is een feit. Opnieuw uitgebracht, maar wel met materialen van deze tijd, in poederroze satijn en kant, en met een bijpassend gainebroekje. Nostalgie is dus zelfs in het boudoir doorgedrongen.

Jackie Kennedy

De kledingketen H&M, die al enkele malen een stormloop veroorzaakte door een samenwerking aan te gaan met beroemde ontwerpers als Stella McCartney en Karl Lagerfeld, brengt deze zomer een eerbetoon aan Marimekko, het Finse textielbedrijf dat sinds de jaren vijftig opzien baart met kleurig textiel. Mode-icoon Jackie Kennedy zette het bedrijf op de internationale kaart door Marimekkojurken te dragen tijdens de presidentiële campagne van haar man in 1960. Zeventig items voor mannen, vrouwen en kinderen, ontworpen op basis van jarenzestigprints uit de beroemde Marimekkoarchieven, liggen vanaf 10 april 2008 in de H&M-winkels in 28 landen. En bij Corso Como en Dover Street Market, twee van de hipste boetieks ter wereld.

In Londen heeft de goedkope kledingketen Topshop zijn samenwerking aangekondigd met de Helmut Newton Foundation. In alle winkels zullen drie iconische portretten van de grote fotograaf te zien zijn, onder meer een uit 1991 met Cindy Crawford en een uit 1975 met Elsa Peretti. Ook zal in Londen zijn 'Newton Machine' uit de jaren zeventig opnieuw worden gecreëerd. Niet alleen zal dezelfde techniek worden toegepast, ook Newtons assistent van toen, Phillippewil, zal aanwezig zijn. Vanaf 10 juni kunnen klanten van zichzelf een foto à la Newton laten maken.

De modellen laten zich niet enkel zien op oude foto's. Claudia Schiffer die al lang geleden haar afscheid van de catwalk aankondigde, is voor de najaarsfoto's geboekt door Chanel en Ferragamo, en Natalia Vodianova, ook geen tiener meer, voor Versace. Stefano Pilati, de huidige ontwerper van Yves Saint Laurent, slaagde er dan weer in om supermodel Naomi Campbell aan de haak te slaan voor zijn najaarscampagne. Patrick Demarchelier (65 !) zal de foto's maken. (Agnes Goyvaerts)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234