Zaterdag 28/01/2023

Hoe minder huiswerk, des te beter

Eén keer huiswerk per maand levert de beste punten op

Brussel

Eigen berichtgeving

Altijd is de onderwijswereld ervan overtuigd geweest dat veel huiswerk kinderen 'slim' maakte. Twee Britse onderzoeken tonen nu het tegenovergestelde aan. Onderzoekers zowel van de University of Durham als van het King's College of London kwamen tot de vaststelling dat kinderen met weinig huiswerk beter presteren dan degenen die een heleboel huistaken op te knappen hadden.

Het onderzoekersteam van de universiteit van Durham vroeg aan 20.000 elfjarigen uit 492 basisscholen hoeveel keer ze zich moesten bezinnen over huiswerk in verband met lezen, wiskunde en wetenschap. Daarna vergeleken ze de resultaten van deze enquête met allerlei punten van de kinderen. En wat bleek? Degenen die één keer per maand een huistaak te maken hadden, haalden de hoogste scores. De leerlingen die één of meer keer per week een werkwerk dienden te maken, haalden lagere punten. Maar zij die nooit huiswerk hadden, haalden zoals verwacht de laagste scores.

"Veel kinderen zijn al doodmoe als ze thuiskomen van school. En dan moeten ze nog beginnen aan een stapel taken. Het kan natuurlijk niet anders dan dat dit een effect heeft op hun punten. Bovendien geven veel leerkrachten enorm veel huiswerk omdat ze moeten van de directie. Die wil immers de reputatie van de school hoog houden."

Onderzoekers van het Londense Kings's College - onder leiding van dr. Margeret Brown - voerden een gelijkaardig uit onderzoek in 40 basisscholen. Dit onderzoek is nog niet afgerond, maar voorlopige cijfers wijzen in dezelfde richting.

In België werd een dergelijk wetenschappelijk onderzoek inzake het nut van huiswerk nog niet gevoerd. Wel werd al meermaals geopperd het huiswerk af te schaffen. Niet enkel, zoals verwacht, door de leerlingen, maar ook door de leerkrachten. Dat bleek vorig jaar uit een onderzoek van het onderwijstijdschrift Klasse.

Alternatieve scholen als Steiner en Freinet - waar niet alleen aandacht wordt geschonken aan kennis en vaardigheden, maar ook aan persoonsontwikkeling van de kinderen - trachten al lang op een andere manier huiswerk te organiseren. Maar van afschaffen is geen sprake. Kamiel Van Help van de Federatie Steinerscholen: "In Steinerscholen is het belangrijk dat kinderen zelfstandig worden uit persoonlijke motivatie. Dit kan echter niet alleen in de klas gerealiseerd worden. Daarom krijgen de kinderen diverse taken mee naar huis. Niet alleen cognitieve die gebaseerd zijn op kennis, maar ook andere zoals bijvoorbeeld breiwerk." (AVL)

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234