Vrijdag 17/09/2021

Voor u uitgelegdEco-Score

Hoe milieuvriendelijk is uw winkelkar? Colruyt lanceert Eco-Score voor 2.500 voedingsproducten

Nu nog via een app, straks op verpakkingen: een kleurcode die de milieu-impact van een product weergeeft. Beeld RV
Nu nog via een app, straks op verpakkingen: een kleurcode die de milieu-impact van een product weergeeft.Beeld RV

Hoe (on)gezond een voedingsproduct is, lezen we dankzij de Nutri-Score tegenwoordig makkelijk van de meeste verpakkingen af. Om ook de milieu-impact van voedingsproducten te illustreren, lanceert Colruyt vandaag als eerste in ons land de Eco-Score. Een eenvoudige kleur- en lettercode toont hoe milieu(on)vriendelijk dat potje magere yoghurt of dat pak gemalen koffie wel is.

Wat we eten heeft een enorme impact op onze ecologische voetafdruk. Wat op ons bord komt, moet worden geproduceerd, verwerkt, verpakt, vervoerd en gekoeld, en daarvoor zijn veel energie en grondstoffen nodig. Rood vlees is meer milieubelastend dan gevogelte, en de afdruk van biologische teelt is zo’n vijfde kleiner dan van de traditionele. Dat ook die uit Costa Rica aangevoerde ananas of Mexicaanse avocado allesbehalve bevorderlijk zijn voor het milieu, mag niet verrassen.

Maar hoe groot de impact van ons menu precies is, blijft als consument erg moeilijk in te schatten. Daarom lanceert Colruyt, als aanvulling op de Nutri-Score, vandaag de Eco-Score, een recent ontwikkelde maatstaf om de ecologische voetafdruk van een product aan te tonen.

“Consumenten willen steeds meer en beter geïnformeerd worden over wat ze kopen”, zegt Stefan Goethaert, verantwoordelijk voor het Eco-Score-project bij Colruyt Group. Zoals de Nutri-Score op een eenvoudige manier helpt gezondere keuzes te maken in de winkel en het energielabel in een oogopslag aangeeft hoe energiezuinig een wasmachine is, toont de Eco-Score erg visueel de milieu-impact van een voedingsproduct. De consument die een zak krielaardappelen met daarop een donkergroen boompje en bijbehorende ‘A’ uit het rek neemt, weet meteen dat hij milieubewuster winkelt dan hij die pure chocolade met een oranje ‘D’ of Noorse gerookte zalm met felrode ‘E’ in zijn karretje legt.

Ook afval speelt rol

Zoals de meeste ecologische voetafdrukken is ook die van voeding vaak gebaseerd op de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) die met de productie samengaat. De Eco-Score baseert zich echter op zestien verschillende parameters. “De methode, die al in Frankrijk wordt gebruikt, gaat veel verder dan alleen de CO2-uitstoot”, zegt Goethaert. “Ook zaken als het gebruik van niet-hernieuwbare grondstoffen, hoeveel water en land nodig zijn en de hoeveelheid fijn stof en verontreiniging van lucht, water en bodem die de productie met zich meebrengt, worden in rekening gebracht. Ook de mate van recycleerbaarheid van het afval levert plus- of minpunten op, net als bio- of Fairtrade-labels.”

Retailspecialist Gino Van Ossel meent alvast dat de Eco-Score best een invloed op ons winkelgedrag zal hebben. “Dit zal vooral de stille meerderheid van consumenten, zij die wel beseffen dat hun koopgedrag moet veranderen maar daarvoor niet tot het uiterste willen gaan, helpen een keuze te maken. Zonder dat daarvoor veel moeite moet worden gedaan.”

Guilty pleasures

Volgens Van Ossel zal het ons, zeker eens het label ook op de productverpakkingen staat, bijvoorbeeld sneller voor seizoensfruit van bij ons doen kiezen. “De vraag of we in putje winter echt die aangevoerde aardbeien moeten eten zoals we de jongste jaren almaar meer doen, zal voor sommigen makkelijker beantwoord zijn. Betekent dit dat we die ananas met mindere Eco-Score definitief moeten laten vallen? Zeker niet. De score helpt ieder voor zich de afweging te maken welke guilty pleasures we ons gunnen.”

Vanaf vandaag al zijn de Eco-Scores van zo’n 2.500 voedingswaren van de huismerken van Colruyt online beschikbaar via de SmartWithFood-app. Na het scannen van de barcode toont de app meteen de betreffende Eco-Score. Goethaert: “Eind dit jaar verschijnen ook de eerste Eco-Scores op de verpakking van al onze Boni Selection-voedingsproducten.”

Van Ossel verwacht dat ook heel wat merkproducenten en andere supermarkten op de kar van de Eco-Score zullen springen. “De sterkte van de door Colruyt gehanteerde methodiek is dat het een universele open standaard is, die anderen niet belet met dezelfde codes aan de slag te gaan. De quotering zal fabrikanten er ook toe aanzetten de ecologische impact van hun producten te verbeteren.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234