Donderdag 01/12/2022

'Hoe meer reactie, hoe beter'

CD&V-voorzitter Jo Vandeurzen schrijft nieuwjaarsbrieven aan de jongeren, met het nieuwe campagnespotje voor jongeren bewandelt de partij onbetreden paden. "Ja, wij zitten mee aan tafel", zegt CD&V-jongerenvoorzitter Bert De Brabandere. "We moeten zoveel mogelijk jongeren aanspreken." En mocht de campagne toch wat stof doen opwaaien in traditioneler CD&V-kringen, "hoe meer erover gesproken wordt, hoe beter."

Wat vindt u persoonlijk van het spotje?

"Ik vind het heel mooi, gericht naar een doelpubliek waar we weinig mee in aanraking komen en dat heel moeilijk te bereiken is. In de kerstvakantie gaan er veel jongeren naar de cinema en ik hoop dat ze ook de website ontdekken."

Velen zullen toch raar opkijken als ze op het einde het CD&V-logo zien?

"Eerlijk gezegd, had ik daar vandaag gezeten zonder te weten dat ik iets van CD&V zag, zou ik ook verrast geweest zijn. Maar ik denk niet dat iemand er aanstoot aan zal nemen."

Ook niet de oudere garde?

"Dat is natuurlijk marketing. Dit is specifiek op jongeren gericht, die we via hun kanalen willen bereiken. En wat de anderen betreft, hoe meer reactie, hoe beter. Als erover gesproken wordt, is dat marketingmatig goed. CD&V moet zich zeker niet wegsteken, er zit trouwens ook een boodschap achter."

Steeds meer jongeren voelen zich naar verluidt aangesproken door CD&V. Maar is dat niet net wegens de zakelijkheid en de degelijkheid in haar imago, meer dan door een frivool spotje?

"Jongeren worden vooral aangesproken door personen, zoals Yves Leterme en Jean-Luc Dehaene."

Net mensen die we niet met zo'n spotje associëren.

"Ja, maar het beeld van de saaie CD&V-jongere wordt zwaar overdreven. Op onze zomeruniversiteit zien wij ook jongeren met Adidas-sloefen en uitgerafelde jeans. Al blijft er wel een verschil met andere jongerenpartijen. Wij blijven voor degelijkheid en kwaliteit gaan. Plasstickers, zoals Animo (de sp.a-jongeren, LVI) er van president Bush verspreidde, dat is toch niets voor ons. Daar ligt een grens."

Twee mannen die met de broek op de enkels op elkaar zitten, dat is toch nieuw voor CD&V?

"Ja, maar bij Jong-CD&V zijn wij wel voor de holebibeweging. (lacht)"

Liesbeth Van Impe

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234