Zondag 19/01/2020

Autodelen

Hoe meer auto's wij delen, hoe minder zij er bouwen. Waarom gaat Toyota dan in zee met Uber?

Beeld ANP

De drie grootste autobouwers ter wereld gaan in zee met drie autodeeldiensten. In hun zoektocht naar nieuwe inkomsten springen ze op een wereldwijde trend, maar is dat wel de juiste beslissing? Want hoe meer auto's wij delen, hoe minder zij er bouwen.

Als u gevraagd wordt welke nieuwe automerken de afgelopen jaren opvallend in het straatbeeld zijn verschenen, is de kans groot dat u er maar een noemt: Tesla, de Amerikaanse constructeur van elektrische auto's. De liefhebber onder u zal fijntjes op het definitieve bankroet wijzen van het Zweedse Saab in 2014, maar voorts is de spelerskern de afgelopen jaren amper gewijzigd.

Tesla mag de concurrentie dan de stuipen op het lijf jagen met elegante en relatief betaalbare elektrische wagens, de auto-industrie is een van de meest zichtbare domeinen die vandaag grotendeels aan de klauwen van disruptie zijn kunnen ontsnappen. Maar zo'n marktverstoring zit er wel degelijk aan te komen.

'Dieselgate' en de 'sjoemelsoftware' hebben een venijnige tik uitgedeeld aan de autobouwers - en zullen dat wellicht nog doen, maar het is vooral het succes van autodeeldiensten dat de ontwrichting van de hele sector verder aanvuurt. Stilaan beginnen de constructeurs te begrijpen dat steeds meer mensen afstappen van het idee om elke verplaatsing met een eigen auto te doen.

Het Duitse Volkswagen, de op een na grootste autobouwer ter wereld, maakte dinsdag bekend dat het 267 miljoen euro in de autodeeldienst Gett steekt. Dat Israëlische bedrijf is voorlopig enkel actief in Israël, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Rusland. Amper een paar uur later kondigde de nummer een van de wereld, Toyota, aan dat het met rivaal Uber in zee gaat, voor een onbekend bedrag. Uber-chauffeurs zullen een wagen van het Japanse automerk kunnen kopen of leasen. Leasebetalingen doen de chauffeurs niet met baar geld, maar met de inkomsten die ze uit Uber-ritten halen.

VW en Toyota zijn niet de enige merken die aan het autodelen gaan. Een paar maanden geleden al heeft de Amerikaanse autoconstructeur General Motors, de nummer drie, laten weten dat het bijna 450 miljoen euro steekt in die andere Uber-rivaal Lyft, onder meer om een netwerk van zelfrijdende auto's uit te bouwen. Mercedes-moeder Daimler heeft dan weer een eigen autodeeldienst, car2go, net als BMW met DriveNow. De blauw-witte Smarts van car2go en de BMW's zouden dit jaar ook naar Brussel komen, kondigden beide constructeurs eerder al aan.

Vol investeren in die nieuwe modellen - zoals autodelen, maar ook zelfrijdende auto's en de combinatie van beide - is nodig om het vooruitzicht op een terugvallende groei op te vangen. De afgelopen vijf jaar is het aantal nieuw verkochte auto's jaarlijks met 3,6 procent gegroeid. Marktonderzoeker McKinsey verwacht tegen 2030 een jaarlijkse groei van om en bij de 2 procent, zo staat in een recent gepubliceerd rapport. Het grootste deel van die groei zal komen van opkomende markten, want in stedelijk gebied zal het privébezit van een auto alleen maar verder afnemen. Het aantal jongeren in de VS tussen 16 en 24 dat een rijbewijs haalt, zo staat in het rapport te lezen, is tussen 2000 en 2013 gedaald van 76 naar 71 procent.

Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

Zelfsturende wagens

Ziet het er dan slecht uit voor de industrie? Allesbehalve, voorspelt McKinsey. Tussen nu en 2030 ziet de marktonderzoeker een enorme markt opduiken van nieuwe verdienmodellen die ontstaan uit autodeeldiensten en de opkomst van de zelfrijdende auto, maar ook apps, software upgrades en andere diensten die vandaag niet meer dan een paar kruimels van de koek zijn. In het meest disruptieve scenario ziet McKinsey een potentieel van 1,35 biljoen euro of bijna 30 procent van de geschatte recette.

De traditionele merken zijn ervan overtuigd dat de ontwikkeling ook hun sector door elkaar zal schudden, dat bewijzen de aanzienlijke investeringen in recente fenomenen als autodelen. VW-baas Matthias Müller verwoordde het veelzeggend: "We willen tegen 2025 de wereldleider in mobiliteit zijn." En intussen bonzen al een paar grote buitenstaanders op de deur: technologiereus Google test al jaren zelfrijdende auto's en Apple, die andere gigant uit Silicon Valley, zou ook aan een zelfsturende auto werken. Nog geen twee weken geleden raakte bekend dat het Californische bedrijf bijna 900 miljoen euro in het Chinese antwoord op Uber heeft gestoken, Didi Chuxing, dat naar eigen zeggen met 300 miljoen klanten en 11 miljoen ritten per dag ruim marktleider is in China.

Kolossen als Google en Apple, maar ook kleinere bedrijven zullen de komende jaren ongetwijfeld zand in de machine strooien. Door nu in te zetten op partnerschappen met autodeeldiensten en te investeren in verdere, maar dure ontwikkelingen van zelfrijdende auto's, willen de constructeurs nu al anticiperen op de marktverstoorders. Zullen de grote jongens meekunnen? Wellicht wel. Maar voor vele constructeurs zal het een bittere strijd om uw en mijn gunst worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234