Donderdag 22/10/2020

"Hoe lesbisch bent u?": Waarom we meedoen aan idiote quizjes

Beeld kos

Welk personage zou u zijn in 'Game of Thrones'? Welke job zou u moeten uitoefenen? En hoe homo bent u eigenlijk? De onlinequizjes die het Amerikaanse bedrijf Buzzfeed op sociale media dropt, maken u absoluut niets wijzer over uw persoonlijkheid. Maar toch nemen er dagelijks honderdduizenden mensen de tijd voor. Waar komt die gekte ineens weer vandaan?

Om te illustreren hoe nietszeggend die talloze Buzzfeed-quizjes zijn: in een recent exemplaar dat probeert te achterhalen welke job u eigenlijk zou moeten uitoefenen, moet u onder meer antwoorden wat uw favoriete filmtrilogie is ('Star Wars?' 'Back to the Future?'), wat u zou kopen met uw eventuele belastingvoordeel, en welk sociaal netwerk uw voorkeur wegdraagt. Vreemde vragen voor een quiz die toch wel ingrijpende en zelfs levensveranderende kennis zou kunnen opleveren, als u hem tenminste serieus zou nemen. Maar niemand doet dat echt.

"Mensen vinden het ook helemaal niet erg als het resultaat dat ze krijgen niet strookt met de werkelijkheid, of met de perceptie die ze over zichzelf hebben", zegt social media- en social marketing-kenner Bert Van Wassenhove. "Het is gewoon iets waarmee men een paar minuutjes de tijd kan verdrijven, terwijl men bijvoorbeeld in de file staat of op de bus staat te wachten."

Emmers
Wat niet wegneemt dat de quizjes massaal worden afgenomen. De zonet genoemde quiz had gisteren 17 miljoen bezoekers op de teller, die vooral worden gegenereerd door mensen die erop doorklikken via Facebook, Twitter, Pinterest of Google+. En een gemiddelde Buzzfeed-quiz telt steevast enkele honderdduizenden tot een miljoen bezoekers. Niet slecht voor iets waar het Amerikaanse bedrijf, zoals het zelf toegeeft, bitter weinig werk aan heeft: het is meer begaan met de look van de quizjes (per vraag zes aanvinkbare vakjes, eventueel met een foto) dan met de inhoud. Daar zit echt geen geavanceerde psychologie achter: redacteurs van het mediabedrijf stellen ze gewoon op, gebaseerd op hun eigen intuïtie.

Voor de rest is het puur mathematisch, gaf Summer Anne Burton, Buzzfeeds verantwoordelijke voor de quizjes, onlangs toe op de nieuwssite The Huffington Post: er worden op voorhand zes persoonlijkheden geformuleerd, en ieder antwoord wordt gelinkt aan een van die zes. Die zes persoonlijkheidstypes hebben vervolgens een eigen 'emmer', die wordt gevuld. "Eender welk antwoord het vaakst in een van de emmers is geland, dat is het resultaat dat je krijgt", zegt Burton.

Dit soort quizjes was een vijftal jaar geleden al eens een rage op Facebook, alleen werden ze toen vooral opgesteld en gedeeld door individuele gebruikers. En verder terug in de tijd vinden ze hun oorsprong in de quizjes in vrouwenbladen, die al begonnen op te duiken in de jaren 60. De Buzzfeed-varianten zijn daar gewoon een verlengde van, zij het in iets gestroomlijndere vorm. En ook verdient het bedrijf er poen aan: ze lijken volledig perfect te passen in het businessmodel van Buzzfeed, dat advertentiegeld binnenrijft op basis van de virale aard van de verhalen die het publiceert. Vanuit dat opzicht past het perfect in het rijtje van de al even populaire 'vijf redenen waarom'-verhaaltjes die Buzzfeed eveneens om de haverklap op sociale netwerken gooit. En die aanpak werkt: de site heeft ondertussen al meer dan 130 miljoen unieke maandelijkse bezoekers en blijkt een goudmijn voor adverteerders.

Buzzfeed is een bedrijf dat op winnende formules werkt, en daar zijn de quizjes ook een van geworden. "De indruk wekken dat ze je politieke partij kunnen afleiden van het merk groentensoep dat je koopt, ook al gelooft niemand het echt: dat is hun verkoopsargument", zegt Van Wassenhove. "Die quizjes worden ook technisch steeds beter: ze zijn tegenwoordig perfect te spelen op mobiel, bijvoorbeeld."

Extremen
Maar niet alleen Buzzfeed wordt beter van zijn quizjes. Voor de gebruiker zit de waarde namelijk minder in de waarachtigheid van de resultaten, die alleen maar kloppen door puur toeval, of door het feit dat ze zelfvervullend zijn: de echte reden waarom quizresultaten vandaag zo gretig worden gedeeld, is omdat ze passen in het 'verhaal' dat gebruikers over zichzelf willen vertellen via hun sociale netwerken. "Maak je geen illusies: de meeste Facebook- en socialemediagebruikers zijn zich erg bewust van wat ze precies met anderen delen", zegt Van Wassenhove. "Ik ben er ook van overtuigd dat men erg selectief is in welke Buzzfeed-quizresultaten men deelt, en welke niet: het zullen alleen de extremen zijn die uiteindelijk op Facebookprikborden en Twitterfeeds terechtkomen. Ofwel klopt het helemaal, ofwel helemaal niet: dat roept namelijk reacties op. Heel wat gebruikers willen likes, reacties, erkenning. En zo'n snelle quiz is een makkelijke manier om dat te genereren."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234