Zondag 16/01/2022

Hoe leg je een dak op de ring?

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Zowat alle Vlaamse partijen willen plotseling de Antwerpse ring onder de grond steken, maar wel allemaal op hun eigen tracé. Hoe realistisch is dat?

Ann De Boeck

Peter Vermeulen, ingenieur-architect van het Antwerpse studiebureau Stramien, tekende in 2012 een plan voor de overkapping van de Antwerpse ring.

Ringland gaat uit van de overkapping van 12 kilometer ring. Daarbij wordt het verkeer onder Antwerpen in vier tunnels gestoken, twee in elke richting. De buitenste zijn bestemd voor het doorgaand verkeer, de binnenste moeten een soort stedelijke ringweg vormen. Op het dak komt een nieuwe Singel. Daarnaast komt er een oppervlakte vrij ter grootte van 800 voetbalvelden: 'een tiende district'.

Hollandse knoop
Hoewel de vader van Ringland geen politieke keuze wil maken tussen de tracés, ziet Vermeulen grote hiaten in de compatibiliteit van Ringland met het Oosterweeltracé, dat op 14 februari de voorkeur kreeg van de Vlaamse regering. "Ten eerste willen wij vandaag helemaal geen derde Scheldekruising, dat is niet de prioriteit. Wij willen beginnen met de overkapping van de ring en kijken daarna pas of een extra oeververbinding wel nodig is", zegt Vermeulen.

Maar zelfs dan is Ringland niet compatibel met Oosterweel. De plannen zouden op zijn minst gewijzigd moeten worden. "Het is niet logisch om de Scheldekruising op het meest zuidelijke puntje van de Antwerpse haven te leggen, zoals de regering voorstelt. Zo wordt het verkeer van de Antwerpse haven naar het zuiden geleid, vlak bij de stad. Als er dan toch een derde Scheldekruising komt, moet die een pak noordelijker liggen. Meccano of Oosterweel-Noord zijn daarom meer compatibel met Ringland dan Oosterweel", zegt Vermeulen.

Een tweede probleem is de zogenaamde Hollandse knoop, een groot op- en afrittencomplex dat de regering plant tussen het Sportpaleis en de E313. Als je daar een dak op legt, zouden de Europese tunnelnormen allicht niet worden gehaald. Er zouden immers te veel weefbewegingen ontstaan voor het autoverkeer. Weefbewegingen in tunnels zijn alleen toegelaten als de weefafstanden groot genoeg zijn en het aantal rijstroken niet verandert.

Het ongeval op de E40 gisteren toont aan dat veiligheid een absolute prioriteit is. De oplossing van Ringland? De scheiding van het lokaal en doorgaand verkeer.

Compact en eenvoudig
Moet er dan ook een nieuwe MER-studie worden besteld voor Ringland? Nee, dat niet. Het MER-onderzoek naar Oosterweel is al afgerond, maar op dit moment loopt er nog een MER-studie naar de R11-bis, een ondergrondse verbinding tussen de E313/E34 en de E19. Ringland wordt daarin onderzocht als een alternatief voor de R11-bis, maar enkel in combinatie met het Oosterweeltracé.

Ringland eist dat het alternatief ook wordt onderzocht in combinatie met Oosterweel-Noord en Meccano. "Die uitbreiding kan nog, want de studie is nog lang niet opgeleverd", zegt Vermeulen.

Om een overkapping realistisch te maken, moet het kostenplaatje wel kloppen. Dat is de achilleshiel van Ringland. De eerste kostenraming van de volledige overkapping komt neer op 2 miljard euro. Dat is een pak goedkoper dan het Oosterweeltracé van de Vlaamse regering , maar de prijsberekening lijkt toch wat nattevingerwerk. Ringland baseert zich op een studie die de stad Antwerpen in 2012 liet uitvoeren naar een eventuele overkapping. Op die prijzen maakte vervolgens Ringland twee correcties. "Een inschatting", geven de Ringlanders zelf toe.

Ten eerste gaat Ringland uit van simpele op- en afritten. "Aangezien ons design compact en eenvoudig is, zal dat de prijs uit die studie gunstig beïnvloeden", zegt Vermeulen. Een tweede 'aftrek' is de prijs die Ringland denkt uit te sparen door gescheiden tunnels te gebruiken. "In plaats van één brede tunnel, willen wij de tunnels opdelen. Twee korte overspanningen voor een tunnel zijn veel goedkoper dan één brede overspanning."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234