Dinsdag 09/03/2021

Onderwijs

Hoe langer de school sluit, hoe sneller de taalkennis daalt

null Beeld Wouter Van Vooren
Beeld Wouter Van Vooren

Het Nederlands van leerlingen in het basisonderwijs gaat er met elke extra sluitingsdag van de scholen op achteruit. Dat blijkt uit een nieuwe studie van de KU Leuven, op vraag van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, die De Morgen kon inkijken.

Dat er een leerachterstand is bij leerlingen die vorig jaar in het zesde leerjaar zaten, wisten we al. Dat toonde een team van de KU Leuven eerder aan op basis van de resultaten van de interdiocesane proeven (IDP) van het katholiek onderwijs. Die worden elk jaar afgenomen op het einde van het zesde leerjaar.

In een vervolgstudie verbinden de onderzoekers nu die IDP-data met data over extra sluitingsdagen van de scholen tussen midden mei en eind juni. Na de heropstart van de scholen midden mei, mochten die zelf beslissen hoeveel leerlingen er op welke dagen naar school mochten komen.  “Omdat niet alle scholen onmiddellijk opnieuw voltijds opengingen, kunnen we deze variatie gebruiken om de invloed van een extra dag schoolsluiting in te schatten”,  zegt onderwijseconoom Kristof De Witte (KU Leuven).

En die invloed is er wel degelijk. Vooral dan op de kennis van het Nederlands. Elke extra sluitingsdag  tussen midden mei en eind juni zorgde voor een significante daling in de scores voor begrijpend lezen. Hoe meer dagen de school gesloten bleef, hoe sterker de daling. Die daling is ook 2,5 keer groter in scholen met veel kwetsbare leerlingen. De onderzoekers vermoeden dat het gaat om leerlingen met een kwetsbare achtergrond en bij wie Nederlands niet de thuistaal is. Voor wiskunde werd ook een klein negatief effect vastgesteld, maar dat omschrijven de onderzoekers als niet-significant.

“Bij het debat over het openhouden van de scholen wegen we de virologische en maatschappelijke kosten en baten van een schoolsluiting tegen elkaar af”, zegt Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. “We kunnen nu wetenschappelijk vaststellen dat elke schooldag telt in de strijd tegen leervertraging. Kwetsbare leerlingen zijn bij uitstek de dupe van schoolsluitingen.”

Ook de onderzoekers benadrukken dat hoe langer de scholen gesloten blijven, hoe groter de gevolgen ervan zullen zijn. “In theorie is het mogelijk om leerachterstand weg te werken, mits voldoende ondersteuning en investeringen”, zegt professor De Witte. “In de praktijk blijkt dat niet het geval. Eerdere langdurige sluitingen van scholen, in bijvoorbeeld Wallonië of Argentinië, laten zien dat de gemiddelde getroffen leerling blijvend de gevolgen van de schoolsluitingen meedraagt op de arbeidsmarkt.”

Vandaag zit het onderwijsveld opnieuw bij elkaar om de situatie in de scholen te bespreken. Minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (sp.a) heeft ondertussen bij het coronacommissariaat een nieuwe update gevraagd. Het rapport zou ook nieuwe gegevens moeten bevatten over de testing in de scholen. “Er zijn steeds meer indicaties dat besmettingen door kinderen toch belangrijker zijn dan we dachten”, zei Vandenbroucke in de Kamer. 

Gisteren kwamen ook de ministers van Onderwijs en van Jeugd van de deelstaten tot een akkoord voor de buitenschoolse activiteiten. Die mogen doorgaan, maar wel in bubbels van maximaal tien. Voor tieners kwam er een versoepeling: die mogen voortaan ook in een bubbel van tien een georganiseerde hobby uitoefenen buiten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234