Zaterdag 06/03/2021

Hoe kouder het land, hoe meer ijs er wordt gegeten

Als het woord 'ijsje' valt, denkt men bijna automatisch aan zwoele, zomerse strand- of terrasmomenten wanneer een 'hoorntje' of glimmende 'frisco' wonderen van verfrissing kunnen doen. De grootste ijslepelaars en/of -likkers wordt dan ook steevast in de warmere landen op deze aardbol gesitueerd. Niets is minder waar, althans toch niet voor Europa. Volgens cijfers van multinational Unilever wordt de Europese ranglijst van grootste ijsverbruikers in 1997 immers aangevoerd door een trio Scandinavische landen. De Zweden blijken in Europa het vaakst de ijslepel boven te halen, met gemiddeld veertien liter ijs per jaar en per hoofd. De Zweedse lekkerbekken worden op de voet gevolgd door hun even koude buren de Finnen en de Denen. Voor een eerste 'warm ijsland' is het nog een plaatsje wachten: Italië haalt net nog een vijfde stek in de Europese ijsrangschikking. Zijn twee naaste concurrenten, Ierland op een vierde plaats en - jawel - België op een zesde plaats (acht liter ijs per jaar per hoofd), kunnen bovendien bezwaarlijk 'warme' landen genoemd worden. De Europese koploper Zweden blijft overigens met zijn veertien liter op wereldvlak overigens nog een eerder bescheiden ijseter. De grootste ijsliefhebbers blijven de Amerikanen, die jaarlijks gemiddeld 22 liter ijs verorberen.

Een sluitende verklaring voor het grote ijsverbruik in koudere landen is er nog niet. In het zuiden van Europa zou ijs stevig verankerd blijven als synoniem met plezier, dat onlosmakelijk verbonden is met vrije tijd en vooral vakantie. In Noord-Europa en Amerika zou roomijs beschouwd worden als een 'gewoon' (zuivel)product en dus minder seizoensgebonden zijn.

Een Nielsenonderzoek naar het ijsverbruik in België, dat ondanks enkele stevige zomers toch echt geen hoogvlieger inzake warmte kan worden genoemd, toont bovendien aan dat er de laatste jaren een duidelijke evolutie is gekomen in onze ijsconsumptie. Hoewel de verkoop van ijs in augustus vijfmaal groter was dan in januari 1997, heeft ijs zich ook hier langzaam ontwikkeld van een bijna louter vakantieproduct tot een 'gewoon' product dat heel het jaar door met smaak wordt gegeten. De Belgische ijsmarkt blijft bovendien alsmaar groeien. In 1997 was ze goed voor ongeveer 7,6 miljard frank of 82,4 miljoen liter ijs, in vergelijking met 1996 een stijging met drie procent.

De evolutie in de Belgische ijsconsumptie noopte alvast één ijsproducent tot een vernieuwde aanpak. OLA, de marktleider in de Belgische ijssector, herpositioneert zich immers vanaf vanaf 16 februari en verandert zijn logo en uitstraling. Het tweeënveertig jaar oude blauw-wit-rode 'strandhokjeslogo' wordt dan vervangen door een roodgeel hart. Magnum, Cornetto, Vienetta, Carte d'Or, Calippo en Fermette krijgen dus een nieuw, licht gewijzigd jasje. Het nieuwe logo moet een jonger en dynamischer imago bezorgen. Een imago dat ook gaandeweg zijn weerslag zal moeten hebben op het aanbod: ijsproducten die de consument op elk moment - en dus niet enkel als het warm is - kunnen bekoren. (PG)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234