Zaterdag 31/10/2020

Opinie

Hoe komt het dat we jarenlang stil stonden voor tunnels 'in onderhoud', als ze nu collectief op instorten staan?

''Follow the money' de beste piste om uit te spitten waarom zovelen zo vaak in de remlichten van de voorganger moest staren.'Beeld © Belga

Stijn Meurisis muzikant en columnist.

De kans bestaat dat onderstaand verhaal herkenbaar is voor duizenden automobilisten uit Vlaams-Brabant en Limburg die wel eens 's avonds of 's nachts geprobeerd hebben uit Brussel-centrum weg te geraken, richting E40. Mensen die een concert in de AB of de Beursschouwburg hebben bezocht bijvoorbeeld, tijdens de afgelopen vijftien jaar.

Mij overkwam het namelijk opvallend vaak. Dat ik dus de Belliardstraat inreed, om daar dan halverwege dat onheilspellend bord in de verte te zien: Belliardtunnel afgesloten. Op de duur werd het een soort van berekende gok wanneer ik me op het kruispunt van de Regentlaan en de Lambermontstraat bevond en nog de keuze had: Belliard of toch maar de Leuvensesteenweg? Neuh, laat ons de Belliard maar doen. Die was vorige week al twee keer afgesloten, dus vandaag zal hij misschien open zijn. En dan: lap, dat bord.

Stijn MeurisBeeld RV

Wat er dan doorgaans volgde, was een trage pantomime van honderden auto's die nagenoeg zonder leidraad hun weg zochten via zijstraten en pleinen, in de hoop ergens ooit aan de Reyerslaan uit te komen. Een half uur later kon je dan, met de VRT-toren links in beeld, eindelijk naar derde schakelen en denken: we made it.

Ik heb het nooit geteld, maar we spreken hier over tientallen keren per jaar. Een bedenking die ik dan vaak maakte was: is daar überhaupt iemand aan het werk, in die Belliardtunnel, of moeten we dat alleen maar denken? En ook wel: dit moet de best onderhouden stadstunnel van Europa zijn. De duurste ook, al je het per lopende meter berekent. Dat eerste blijkt nu niet waar te zijn. Dat laatste wellicht wel.

Op mijn meest geïnspireerde momenten in zo'n nachtelijke file dacht ik er wel eens aan om de auto aan de kant te zetten, het fluohesje uit de koffer te halen en gewoon die tunnel in te kuieren. Ik zou me kunnen voordoen als een werfcontroleur, notaboekje in de hand. Gewoon om eens te kijken of ik daar iemand zou aantreffen, in die paar honderd meter onder de Europawijk. In mijn fantasie zou daar dan een wat grauwe arbeider op een kist zitten, met de helm van Bob De Bouwer op. Transistorradiootje in de buurt. Bezig aan een nachtelijke sandwich en lichtelijk verbaasd wanneer iemand hem daar zou bezoeken. "Goeienavond en smakelijk. En, schiet het hier wat op?" Had ik het maar gedaan.

Nu een groot deel van de hoofdstedelijke tunnels wordt gesloten voor groot onderhoud, wordt die vraag relevanter dan ooit. Hoe komt het dat we met zijn allen jarenlang stil stonden voor betonnen pijpen die 'in onderhoud' waren, als ze nu collectief op instorten staan? Een oude journalistieke reflex, die ik nog altijd lijk te hebben, zegt me ook dat iemand daar zijn voordeel uit gehaald heeft, uit die ontelbare nachten dat de Belliardtunnel dicht was. Hoe het er in de andere exits uit Brussel aan toe ging weet ik niet: ik moest doorgaans altijd richting oosten. Dat kostte al tijd en moeite genoeg.

Onderhoudscontracten voor overheidsinfrastructuur vreten geld - hoeveel geld weet ik niet, maar iets zegt me dat het veel geld zal zijn. Wie weet staat in zo'n overeenkomst met een aannemer wel dat het bedrijf betaald wordt niet voor de snelheid en de efficiëntie van de werken, maar juist voor de duur er van.

U lacht, maar het zou me niet eens verbazen. Zie namelijk ook de eeuwigdurende renovatie van het justitiepaleis op het Poelaertplein (daar moesten een paar jaar geleden de stellingen vervangen worden wegens verregaand verval, kan je nagaan), of de tijd die het blijkbaar vergt om ergens in ons land een kruispunt te vernieuwen: reken toch al snel op twee jaar. In dat geval heeft zo'n bedrijf er baat bij wanneer het onderhoud lang duurt, bij voorkeur semi-permanent. 'Follow the money' lijkt me hier een aan te bevelen piste om uit te spitten waarom half Vlaanderen de afgelopen jaren in de rode remlichten van zijn voorgangers heeft gestaard.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234