Vrijdag 14/05/2021

Hoe je een recordhit spint

Spider-Man 3 slaat nog voor de release op het Amerikaanse thuisfront alle records: in België gingen op 1 mei 70.000 mensen kijken, in Frankrijk wilden zelfs meer dan 800.000 liefhebbers de film op de premièredag zien. Spider-Man 3 is de duurste film aller tijden (DM 30/4), maar het lijkt er nu al op dat hij in een handomdraai zijn bijna half miljard dollar (naar verluidt) zal terugverdienen. De Morgen toog op zoek naar de succesformule van de New Yorkse muurkruiper.

door Kris Jacobs

1. Shock and awe

Distributeur Sony Pictures hanteert een soortgelijke strategie als vorig jaar voor The Da Vinci Code: een bijna gelijktijdige release over de hele wereld. Dat heeft ermee te maken dat Tinseltown ontdekt heeft dat er buiten Noord-Amerika nog een serieuze groeimarge zit, dat heeft er allicht ook mee te maken dat je zo de kans op piraterij aanzienlijk verkleint, maar er zijn nog voordelen. Belangrijk is met name dat je met die strategie een sterke greep behoudt op de mond-tot-mondreclame. En dat vervelende recensentenvolkjes kan pas laat toeteren dat het resultaat toch niet je dat is. Onze filmman Jan T. kon vorig jaar The Da Vinci Code pas twee dagen voor de release met eigen ogen aanschouwen, Spider-Man 3 werd hier pas een week voor de release aan de pers getoond. Ondertussen ziet het publiek allang sterretjes door het niet aflatende bombardement van de promotiemachine.

2. Een wereldwijd web

Dat promotiegeweld richtte zich deze keer veel meer dan tevoren op het internet. In The Los Angeles Times vertelt Jeff Blake, Sony's wereldwijde marketingbaas, dat de distributeur alles uit de digitale kast heeft gehaald. Je kunt op het internet niet alleen relatief goedkoop promotie voeren, je bereikt er meteen ook de hele wereld mee en bovendien kun je je campagne aanpassen à la tête du client: stripfreaks, liefhebbers van de zwieriger actiefilm, bakvissen met een crush voor Tobey Maguire, iedereen klikt naar zijn favoriete menu. En krijgt vanzelfsprekend de mogelijkheid om een en ander vrijelijk te gebruiken. Het jonge grut vertel je niet meer dat ze naar een film moeten gaan kijken, je laat hen de trailer en allerhande andere snoep zelf naar elkaar doorsturen.

3. De klant is koning

En je kunt het menu nog steeds aanpassen als het niet bevalt. Zo bleken de diehardfans erg negatief te reageren op een teaserfilmpje dat afgelopen zomer al vrijgegeven werd. De nieuwe Goblin, een van de slechteriken in deel 3, heette verschrikkelijk saai te zijn. Twee maanden geleden werd tijdens de tv-serie Heroes (niet toevallig een serie die de mosterd bij superheldenstrips heeft gehaald) een volledig andere trailer met de Goblin getoond, waarin je de booswicht te zien kreeg in volle actie, als een geduchte opponent van Spidey. Tot algehele tevredenheid. Zie trouwens ook punt 1: overdonder je publiek met het idee dat deze rit nog opwindender wordt dan de voorgaande delen.

4. Geef de heldin grotere borsten

The Sun kwam vorige week met het nieuws dat Kirsten Dunst, die Spider-Mans liefje Mary Jane vertolkt, een tikkeltje getuned was voor deze derde aflevering. "Fans mogen een indrukwekkende double feature verwachten", fluisterde het Britse tabloid in het oor van de goede verstaander. "Ik moest een gevulde bh dragen", aldus Dunst in de eustachiusbuis van de anderen. "Ik vond dat helemaal niet seksistisch en meestal hebben de speelgoedfiguurtjes trouwens ook grotere borsten." En er waren nog meer zulke celebritynieuwtjes over Kirsten de voorbije weken. Ondertussen gaat het ook lekker over de actrice 'die binnenkort te zien is in de nieuwe Spider-Manfilm'.

5. Trek de bir uit Spideys kruis

Dit soort publieksfilms is niets meer zonder merchandise. Aardig van de pot gerukt zijn de Spider-Manpakjes waarin u uw trouwe viervoetige vriend kunt uitdossen. Bij speelgoedfabrikant Hasbro vond iemand een Spideyversie van Dokter Bibber wel een geinig idee. De webslingeraar moet daarin van een kwaaltje genezen ter hoogte van zijn kruis. Aan u om de bir uit de billen van Peter Parker te trekken.

Voedingsgigant Nestlé mag ondertussen zijn dozen ontbijtgranen vullen met allerlei lekkers voor de kleintjes.

Hamburgerketen Quick tovert een Spider-Man Burger op het menu. Elke succesvolle sequel maakt zulke licenties populairder, de licenties geven de films meer ruchtbaarheid. Ad infinitum.

6. Controleer de aaibaarheidsfactor van uw titelheld

Puppy eyes, dat moet de filmheld van het nieuwe millennium hebben. Harry Potter zou door veel moeders zonder blikken of blozen aan de eigen kroost toegevoegd worden en Frodo uit The Lord of the Rings heeft eveneens piepers die harten doen smelten. Het publiek lust blijkbaar wel pap van helden die de wereld naïef maar onverschrokken van repliek dienen. Tobey Maguire heeft een aaibaarheidsfactor om u tegen te zeggen.

7. Spreek de nerd aan, maar vergeet zijn wederhelft niet

Geen kritischer (en zeikerig) publiek dan de ziekelijke fans van Spinnenmensen of hobbits. We zijn allemaal jong geweest, maar een absolute kraker heb je maar in huis als papa (ooit een stripfan) ook mama en de kinderen kan meenemen. Op dat vlak zit zeker deze Spider-Man goed. Spider-Man, zo leert de trailer, wil zijn Mary Jane ten huwelijk vragen en krijgt van geliefde tante May de ring van wijlen haar man, uncle Ben. Er hangt rijst in de lucht. Sony speelt die love interest niet alleen uit in de trailer, maar verleidde vrouwen die misschien minder geneigd zijn om te komen kijken naar hun peperdure jongensfantasie met een advertentie op MySpace. Zo rond Valentijn, met een beeld van Tobey Maguire (zie ook 5) die machteloos graait naar de verlovingsring, die net buiten zijn bereik blijft. Romantiek alom, en er waren ook nog diamanten ringen voor hem en voor haar te winnen.

8. Doe de goedweertest

"Ik heb toch wel enkele slapeloze nachten gehad", bekent Agnes Meyer, marketingmanager van Sony Pictures in België. "Het aanhoudende goede weer deed me het ergste vrezen voor de openingsdag, 1 mei. Maar de zalen zaten op die vrije dag nog tot de nok vol." 70.000 man waren dat dus, dat is 10.000 meer dan het vorige record, op naam The Lord of the Rings: The Return of the King. En die kwam uit op een gure decemberdag.

In de eerste dagen van de release in Europa en Azië bracht Spider-Man 3 al 21,5 miljoen euro op. Spider-Man 3 doet daarmee beter dan de eerste twee films samen. De eerste Spider-Man (2002) grossierde op de openingsdag in dezelfde zestien landen waar deze nieuwe sequel op 1 mei in première ging, 7,8 miljoen euro. Twee jaar later scoorde Spider-Man 2 11,5 miljoen dollar. Spidey 3 is trouwens nog niet thuis: om break-even te draaien moeten er naar schatting wereldwijd voor 580 miljoen euro bioscoopkaartjes verkocht worden. Moed, Agnes.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234