Zondag 19/01/2020

Hoe het succes Sherlock nekt

Op nieuwjaarsdag begint het vierde seizoen van Sherlock. Een evenement waar miljoenen fans wereldwijd al drie jaar op wachten. Ironisch genoeg vormt net dat wereldwijde succes de grootste bedreiging voor het voortbestaan van de reeks.

De beste ideeën ontstaan op de meest onverwachte plaatsen. Op de trein tussen Londen en Cardiff bijvoorbeeld. Daar ontdekten Mark Gatiss en Steven Moffat, de geestelijke vaders achter de reeks, hun gezamenlijke passie voor Sherlock Holmes. Daar ontstond ook het idee om de iconische detective naar het hedendaagse Londen te teleporteren waar hij, met de smartphone in de hand, jacht mag maken op criminelen allerhande.

Een geniale ingeving. Sinds de eerste aflevering in de zomer van 2010 op antenne ging, startte de hedendaagse versie van Sherlock aan een wereldwijde veroveringstocht. De reeks komt tegenwoordig in meer dan 200 landen op het scherm. Goed voor een gigantisch kijkerspotentieel. In China alleen al wist het derde seizoen van de reeks 98 miljoen kijkers te bereiken.

Zonder emoties

Internationaal succes dat voor een groot stuk op het conto van Sir Arthur Conan Doyle komt, die de originele Sherlock Holmes-verhalen schreef. "De figuur van Sherlock Holmes had altijd al een aantrekkingskracht die verschillende nationaliteiten oversteeg", vindt acteur Benedict Cumberbatch, die in de hedendaagse versie de rol van Holmes voor zijn rekening neemt. "Je kunt het succes van de televisiereeks daar niet los van zien."

Al hebben ook Gatiss en Moffat hun verdienste. Zij maakten van Sherlock een hedendaagse detective die niet alleen de geneugten van de smartphone heeft ontdekt, maar ook perfect past in het rijtje afwijkende personages die de voorbije jaren furore maakten op het kleine scherm. Net als Dr. House, Saga Norén (The Bridge) of Elliot Alderson (Mr. Robot) is menselijke interactie niet Sherlocks grootste kwaliteit. Maar net als zijn licht gestoorde televisiecollega's laat dat hem wel toe om op strikt analytische wijze zijn ding te doen, zonder dat emoties de boel komen verstoren.

Van Baker Street naar Hollywood

Ook de schaarste speelt een rol in het succesverhaal. Eén seizoen van Sherlock telt amper drie afleveringen. Bovendien laten de makers steeds grotere gaten vallen tussen de jaargangen. Op seizoen 4 moesten de fans drie jaar wachten.

Al was dat laatste niet alleen een kwestie van strategie. De hoge internationale vlucht van Sherlock gaf immers ook een boost aan de carrière van hoofdrolspeler Cumberbatch en Martin Freeman, die zijn sidekick John Watson speelt. Cumberbatch speelde eerder dit jaar de hoofdrol in de Marvel-film Doctor Strange en heeft met Thor: Ragnarok en Avengers: Infinity War nog twee superheldenfilms op de planning staan.

Ook Freeman maakte sinds de eerste Sherlock in 2010 geregeld de overstap naar Hollywood. Hij speelde sinds 2001 al hobbit Bilbo Balings in de The Lord of the Rings- en The Hobbit-reeks en versierde een hoofdrol in de HBO-reeks Fargo in 2014.

Hun overvolle agenda is steeds moeilijker met die van Sherlock te verzoenen. Wat fans wereldwijd doet vrezen dat het vierde Sherlock-seizoen wel eens het laatste zou kunnen zijn. "Het hangt van Benedict (Cumberbatch) en Martin (Freeman) af", liet Moffat al eerder weten. "Het ligt voor de hand dat we zonder hen niet verder kunnen."

Cumberbatch zelf houdt de boot liever af. "We zullen nooit zeggen: 'Hier houdt het op.' Ook na een wat langer hiaat kan er altijd nog een nieuw seizoen volgen."

Maar geruststellen doet dat de fans niet. Zeker niet nu uitlekte dat de laatste aflevering van seizoen 4 'The Final Problem' heet. Een titel die qua toekomstperspectief alvast het slechtste doet vermoeden.

Sherlock, seizoen 4 (ondertiteld), zondag 1 januari om 21.30 uur op BBC First (kanaal 561 voor Telenet-klanten)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234