Technologie

Hoe het normaal werd om massaal sms'jes en mails te negeren

1 © ANP XTRA

Digitale berichten bootsen de snelheid van een echt gesprek na, alleen negeren we die vaak omdat we dat leuk vinden. Dat schrijft de Amerikaanse site The Atlantic. 

Het belangrijkste kenmerk van een gesprek is de verwachting van een reactie. Als je een gesprek voert face-to-face of aan de telefoon, komen die reacties verbazingwekkend snel. Nadat een persoon heeft gesproken, zo blijkt uit onderzoek, antwoordt de ander in slechts 200 milliseconden of 0,2 seconden.

Instant messaging

In de afgelopen decennia is geschreven communicatie het meest in de buurt gekomen van een normaal gesprek omdat je er meteen kan op reageren zoals bijvoorbeeld op een mail of een nieuwsbericht. Daardoor, omdat een brief of een mail 'urgent' lijkt, is er een soort van reflex ontstaan waardoor we bepaalde berichten, zij het nu gesproken of geschreven, meteen moeten beantwoorden. Het wordt daarom niet voor niets 'instant messaging' genoemd.

Share

'Sms-berichten blijven urenlang onbeantwoord, mails blijven dagen ongelezen in je inbox. Daardoor wordt bij sommige mensen de zin 'sorry voor de late reactie' eerder een punchline dan een verontschuldiging'

Naomi Baron, taalwetenschapper aan de American University

Tegelijk is er begrip ontstaan dat je niet stante pede moet antwoorden op elk bericht dat je ontvangt. "Eigenlijk hebben bepaalde apps een dubbele, haast tegenstrijdige werking", schrijft The Atlantic. "Ze zijn zo ontworpen dat we snel op berichten kunnen reageren en tegelijk kunnen we ze staalhard negeren. En negeren doen we zeker", volgens Naomi Baron, taalwetenschapper aan de American University. "Zo blijven sms-berichten urenlang onbeantwoord, en blijven mails dagen ongelezen in je inbox. Daardoor wordt bij sommige mensen de zin 'sorry voor de late reactie' eerder een punchline dan een verontschuldiging."

Geen fancy technologie nodig

Mensen hebben overigens geen fancy technologie nodig om elkaar te negeren, het kost net zo weinig moeite om te reageren op een brief of een voicemail, dan om pakweg de deur open te maken als er iemand aanbelt. "We negeren mensen in alle soorten contexten gewoon omdat we dat leuk vinden", zegt Baron. "Het grote verschil met enkele decennia geleden is de opkomst van het internet en onze mobiele telefoon. Die hebben het gevoel gecreëerd dat iedereen altijd en overal contact met je kan opnemen als ze dat willen." 

Constant online

Meer dan wat ook heeft het tijdperk van directe communicatie de mogelijkheid gecreëerd dat we op eigen voorwaarden in gesprek treden. We kunnen meteen reageren, kunnen het twee dagen uitstellen, of we kunnen er helemaal niet meer toe komen. We kunnen verschillende gesprekken in één keer beheren. "Sorry, ik ben weg met vrienden," zouden we kunnen zeggen, als een excuus om iemand niet terug te sms'en. Of: "Sorry, ik moet deze persoon gewoon snel terugsturen," zouden we kunnen zeggen terwijl we met vrienden zijn.

Naarmate het constant in off- en online in gesprek normaal wordt, creëert het een soort levensstijl waarin we onszelf alleen maar comfortabel voelen als we afgeleid zijn. Daardoor raken we hoe langer hoe meer vervreemd van zaken waaraan we onze volledige en onverdeelde aandacht aan moeten besteden.

nieuws