Donderdag 04/03/2021

Muziek

Hoe goed is de nieuwe plaat van Frank Ocean nu eigenlijk?

Blonde streamt twee weken exclusief op Apple Music en zou naar alle verwachtingen daarna op de andere streamers verschijnen en ook fysiek worden uitgebracht. Beeld AP
Blonde streamt twee weken exclusief op Apple Music en zou naar alle verwachtingen daarna op de andere streamers verschijnen en ook fysiek worden uitgebracht.Beeld AP

Hij is er! Het popuniversum haalde gisteren opgelucht adem toen Frank Ocean zijn tweede, langverwachte plaat op Apple Music loste. Waarom al die heisa? En hoe goed is Blonde nu eigenlijk?

"Ik had de beste tijd van mijn leven tijdens het ontstaansproces van dit alles. Jullie zijn allemaal bedankt. Vooral diegenen die me nooit lieten vergeten dat ik de plaat moest afwerken. Iedereen dus. Haha. Hou van jullie." Aldus het Tumblr-bericht dat Frank Ocean gisteren postte nadat Blonde op Apple Music was verschenen.

De Amerikaanse soulzanger beseft tenminste dat hij het voorbije jaar een stevig loopje met zijn fans heeft genomen. Ocean, die wordt gezien als de messias van de moderne r&b, plaagde zijn volgelingen al sinds april vorig jaar met geruchten over de release van een tweede plaat, die Boys Don't Cry zou heten. Maar de zanger overschreed de ene deadline na de andere, wat hem op Twitter niet in dank werd afgenomen.

null Beeld

Niet 'Boys Don't Cry'

Bij om het even welke Amerikaanse r&b-bobo zouden we de schouders ophalen, maar Ocean hoort nu eenmaal thuis in een categorie van zwarte popvernieuwers met een aanzienlijke culturele impact, genre D'Angelo en Beyoncé. De muziek op zijn alom bejubelde debuut Channel Orange, uit 2012, zette bovendien een nieuwe standaard voor de Afro-Amerikaanse popmuziek. Zijn klankesthetiek versmolt complexloos de blitse r&b van de hitparades met rootsy, emotionele soul voor meerwaardezoekers.

Op tekstueel vlak profileerde Ocean zich als een zoekende ziel, hunkerend naar liefde, meewarig croonend over de oppervlakkigheid van alledag. Toen hij een week na de albumrelease een romantisch prozatekstje postte over zijn romantische liaison met een andere jongen, plaatste hij zich helemaal hors catégorie. In het van testosteron druipende hiphopwereldje is zo'n ontwapenende outing zeldzaam.

Met Endless, een zogenaamd visueel album van 45 minuten, joeg hij vorige week vrijdag de fans haast de gordijnen in. Een uit etherische ambientpop opgetrokken plaat die wordt begeleid door een film waarin mannen in een hangar aan werkbanken een constructie fabriceren? Was dit de langverwachte plaat? Nee, zo bleek, maar wel een voorsmaakje van dat tweede album dat uiteindelijk toch niet Boys Don't Cry zou heten.

Het is er sinds gisterenochtend en het heet Blonde (de fysieke kopieën spellen de titel als Blond, zonder 'e'). De plaat streamt twee weken exclusief op Apple Music en zou naar alle verwachtingen daarna op de andere streamers verschijnen en ook fysiek worden uitgebracht. Tegelijk verscheen een glossy magazine met de naam Boys Don't Cry (jawel!) dat alleen te koop is in speciale pop-upwinkels in een beperkt aantal Amerikaanse steden. Combineer die slimme diversifiëring van het merk Frank Ocean met de uitgekiende online-teasers van de voorbije maanden en een erg doortrapte marketingstrategie ontvouwt zich - erg typisch voor de zwarte popsterren van vandaag.

Met zijn debuutalbum 'Channel Orange' profileerde Ocean zich op tekstueel vlak als een zoekende ziel, hunkerend naar liefde, meewarig croonend over de oppervlakkigheid van alledag. Beeld Alex Vanhee
Met zijn debuutalbum 'Channel Orange' profileerde Ocean zich op tekstueel vlak als een zoekende ziel, hunkerend naar liefde, meewarig croonend over de oppervlakkigheid van alledag.Beeld Alex Vanhee
Ocean zweert bij het minimalisme dat ook de soundscapes van Endless tekende. De adjectieven? Loom en wee, bedwelmend en warmbloedig, lustvol en behoorlijk zelfzeker. Beeld John Shearer/Invision/AP
Ocean zweert bij het minimalisme dat ook de soundscapes van Endless tekende. De adjectieven? Loom en wee, bedwelmend en warmbloedig, lustvol en behoorlijk zelfzeker.Beeld John Shearer/Invision/AP

Klanknevels

Deugt de plaat? Jazeker, alleen zullen liefhebbers van de compacte r&b-pop van Channel Orange even moeten slikken. Ocean zweert bij het minimalisme dat ook de soundscapes van Endless tekende. De adjectieven? Loom en wee, bedwelmend en warmbloedig, lustvol en behoorlijk zelfzeker. Vaak heeft Ocean niet meer dan een gonzend orgeltje of een in effecten gedompelde gitaarriff nodig om zijn verhaal te vertellen. Als de beats dan al eens door die klanknevels breken, doen ze beteugeld aan. Dit is een vertragende, onthaastende plaat zonder echt grote radiosingles.

Onze favorieten na de eerste luisterbeurten? 'Ivy', dat psychedelisch gitaargetokkel aan Oceans schrille falset koppelt, en de prachtig gezongen soulsleper 'Pink + white'. De gasten op Blonde zijn A-listers (Beyoncé, Kendrick Lamar en Kanye) en invloedrijke muzikanten en producers (André 3000 van Outkast, Jonny Greenwood van Radiohead, laptopgod Arca). Met zijn status kan Ocean kennelijk krijgen wie hij wil. Oh ja, Oceans moeder krijgt ook een gastrolletje in een telefoonboodschap waarin ze haar zoon aanmaant zichzelf te blijven en zich niet te laten knechten door drugs en alcohol.

In een bijkomende Tumblr-post gaf Ocean extra duiding bij Blonde. Hij liet zich inspireren door zijn obsessie voor auto's en motoren. Dit zijn songs over altijd onderweg zijn, over zijn avonturen in Tokio, Mexico en Senegal, en over zijn jeugdjaren die almaar verder weg in de achteruitkijkspiegel liggen. "Boys do cry'', klinkt het. "Ze huilen wel maar ik heb het in mijn tienerjaren haast nooit gedaan. Het is nog steeds mijn favoriete periode, wat verbazingwekkend is, want vandaag heeft de kosmos mij het soort leven gegeven waar ik als kleine jongen altijd al van droomde."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234