Woensdag 02/12/2020

George Michael overleden

Hoe George Michael met pop een verschil maakte

In 2012 stond Michael op het podium bij de slotceremonie van de Spelen in Londen.Beeld Getty Images

Hij waarschuwde voor de Irakoorlog en islamfundamentalisme, gaf ruimhartig aan goede doelen, en ging het gevecht met de muziekindustrie aan. Want George Michael had ook een mening en kwam daar overtuigd voor uit.

"So Cherie, my dear, could you leave the way clear for sex tonight? Tell him: Tony, Tony, Tony, I know that you're horny, but there's something about that Bush ain't right." 

Van George Michael kon je veel zeggen en dat - veel zeggen - deed hij zelf ook. Over de geopolitiek van Tony Blair bijvoorbeeld, die hij in 2002 in het nummer 'Shoot the Dog' - met zijn briljante sample van 'Love Action (I Believe in Love)' van The Human League - een schoothondje van George W. Bush noemt: "Good puppy! Good puppy!"

In de bijbehorende videoclip van de makers van de satirische animatieserie 2DTV (een soort Britse versie van The Simpsons) komt George Michael uit het mannentoilet van het Witte Huis gestapt, terwijl de Amerikaanse president de situatie in het Midden-Oosten uitgelegd krijgt door een generaal met een sokpop. Wat volgt, is een even grappige als genadeloze afrekening van het buitenlandbeleid van Blair, die op een bepaald moment letterlijk met Bush in bed kruipt, net wanneer Michael - Dr. Strangelove achterna - met een nucleaire raket tussen de benen door het dak van zijn slaapkamer breekt.

In het begin van zijn solocarrière, die een wereldster van hem maakte.Beeld Getty Images

In een interview met de BBC in 2002 zei Michael dat hij beseft dat zijn mening er voor velen niet toe doet. "Maar ik maak mij niettemin zorgen over hoe het er vandaag in Groot-Brittannië aan toegaat. En op een moment dat het publieke debat door politici wordt onderdrukt, kan zelfs iets triviaals als een popnummer een verschil maken." 

Het jaar erop, aan de vooravond van de Irakoorlog, zei hij op diezelfde BBC dat "de Britten heus wel snappen dat Saddam Hoessein een gevaarlijke man is, maar ze zien eveneens het grotere plaatje en ze hebben daar schrik voor. We staan op het punt het lont van een bende islamitische fundamentalisten aan te steken met een illegale oorlog."

Doorheen zijn carrière schonk George Michael geregeld zijn royalty's weg aan het goede doel. In 1984 gingen die van 'Last Christmas' naar Band Aid, en in 1991 doneerden Michael en Elton John de winst van hun liveversie van 'Don't Let the Sun Go Down on Me' aan verschillende kinder- en aids-initiatieven. In 1992 deed Michael er nog een schep bovenop - enerzijds om geld voor de aidsorganisatie Red Hot in te zamelen, anderzijds om zijn label Sony een hak te zetten. Hij zette drie songs, waaronder 'Too Funky', op de benefietplaat Red Hot + Dance. In feite waren ze bedoeld voor het album Listen Without Prejudice Vol. 2, maar Michael wou onder zijn contract met Sony uitkomen en gaf ze aan het goede doel.

In het proces dat daar een jaar later op volgde, omschreef de muzikant zijn label als een bedrijf dat "zijn artiesten ziet als niets meer dan software". Waarmee George Michael bedoelde dat het label een verkooptechniek had ontwikkeld die op elke muzikant werd toegepast, en dat zag hij niet zitten. Net als Prince, die in dezelfde periode onder zijn contract met Warner uit probeerde te geraken, wou Michael meer controle over zijn carrière (en hij zag het in feite ook niet meer zitten dat Sony in vijf jaar tijd meer dan 50 miljoen pond aan zijn platen had verdiend, en hijzelf nog geen 10).

Beeld EPA

De muziekindustrie volgde het proces op de voet - uit schrik voor een gevaarlijk precedent - maar het was uiteindelijk Michael die aan het kortste eind trok. Alhoewel. De muzikant ging onmiddellijk na de uitspraak in artistieke hongerstaking en weigerde om nieuw werk uit te brengen tót Sony ermee instemde dat zijn contract zou worden overgekocht. Twee jaar later ging het label overstag en in de videoclip van 'Fastlove' uit zijn daaropvolgende album Older paradeert iemand met een koptelefoon van Sony. Alleen had 'iemand' de s vervangen door een f.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234