Dinsdag 13/04/2021

Analyse

Hoe gemeend is Silicon Valley's opstand tegen Trump?

Amerikaans president Donald Trump stoot op protest in Silicon Valley. Beeld Getty Images
Amerikaans president Donald Trump stoot op protest in Silicon Valley.Beeld Getty Images

Facebook, Google, Apple..., steeds meer Amerikaanse bedrijven en multinationals nemen openlijk afstand van het immigratiebeleid van de Amerikaanse president Donald Trump. Oprechte verontwaardiging of welbegrepen eigenbelang?

Van Airbnb tot Budweiser, van Google tot IKEA en van Microsoft tot Coca-Cola hebben bedrijven de afgelopen dagen in woord, beeld en daad laten zien dat zij het oneens zijn met het (immigratie)beleid van de Amerikaanse president Donald Trump. Soms ging dat enthousiast (Google), soms schoorvoetend (Microsoft), soms zelfs onbedoeld (Budweiser?), en soms was er druk van consumenten (Uber) voor nodig. Het leverde ze lof op van progressieve klanten en hoon van conservatieve kant. Daarmee worden bedrijven meegezogen in de richtingenstrijd van Amerika.

Hoe groot is het risico dat ze nemen? De bedrijven kunnen de druk van twee kanten voelen: van hun werknemers en van de consumenten. Sociale verantwoordelijkheid was al een belangrijk strategisch middel om de aantrekkingskracht van een merk te versterken. Nu komt daar dus politieke verantwoordelijkheid bij.

Idealisme

In Amerika was dat voor het eerst grootschalig te zien toen de staat North Carolina vorig jaar een conservatieve wet invoerde die transgenders de vrijheid van wc verbood. Verschillende artiesten en sportbonden trokken hun evenementen terug, PayPal zette een streep door een investering, en Bank of America, Apple, American Airlines en tientallen andere spraken zich afkeurend uit. De boycots hebben de staat zeker 395 miljoen dollar gekost, berekende Wired in september.

Nu nemen bedrijven uit Silicon Valley weer het voortouw. Zo'n 160 ervan hebben maandag een brief ingeleverd bij de rechtbank in San Francisco waarin ze zich scharen achter de staten die zich verzetten tegen Trumps inreisverbod.

Hun eigenbelang is overduidelijk. De techbedrijven hebben veel immigranten in dienst, ook uit de zeven landen die door Trump op de zwarte lijst zijn gezet. Van Microsoft kwamen afgelopen week 76 werknemers in de problemen door het inreisverbod. Hun werknemers zijn vaak jong en progressief, en hebben iets van het idealisme waarmee Silicon Valley vaak schermt.

Commercieel snijdt het verzet ook hout. Trumps immigratiebelemmeringen worden maar door een derde van Amerika gesteund, en Trump zelf door minder dan de helft. De stedelijke helft van de Amerikaanse bevolking is bovendien draagkrachtiger dan de meer rurale Trump-sympathisanten. Daar komt bij dat veel techbedrijven een internationale klantenkring hebben, van wie het grootste deel weinig met Trumps nationalisme opheeft.

Voor een bedrijf als Budweiser, dat het juist van ouderwetse Amerikanen moet hebben, is de gok gewaagder. De politiek geladen Super Bowl-advertentie (waarin een Duitse bierbrouwer als immigrant Amerika binnenkomt en ondanks xenofobe weerstand het klassieke Amerikaanse biermerk sticht) leidde tot boycot-oproepen. MillerCoors en Yuengling, Amerikaanse merken waarvan de eigenaren achter Trump staan, worden aanbevolen als alternatief.

Budweiser hoopt kennelijk dat die schade wordt goedgemaakt door heroverd marktaandeel onder progressief Amerika, dat de laatste jaren massaal overstapt op lokale IPA's.

MillerCoors en Yuengling zelf staan op de zwarte lijst van #GrabYourWallet, een consumentenactie die in het najaar is begonnen om via de portemonnee Trump-gelieerde bedrijven te raken. Als resultaat van die actie heeft het warenhuis Nordstrom de verkoop van kleding en schoenen en juwelen van Ivanka Trump gestaakt. Juwelier Neiman Marcus stopte de verkoop via de website.

Ambigu

Het is niet altijd even duidelijk aan welke kant een bedrijf staat. Na de Super Bowl zondag werd 84 Lumber, een leverancier van bouwmaterialen, door progressief Amerika geprezen voor een advertentie waarin een Spaanssprekende moeder en dochter een lange tocht maken, om bij een muur met een deurtje uit te komen. De advertentie was voor Fox te politiek om in zijn geheel uit te zenden; het einde werd geschrapt.

Gisteren zei bestuursvoorzitter Maggie Hardy Magerko van 84 Lumber echter tegen People Magazinedat de advertentie niet zo pro-immigratie was. Zelf had ze op Donald Trump gestemd. "De muur staat voor veiligheid, en ik houd van veiligheid. Het ging mij om de deur. Hardwerkende mensen zijn welkom."

De politiek correcte indruk was echter al gewekt, en de naamsbekendheid vergroot. Kennelijk zien zelfs Trump-aanhangers de commerciële mogelijkheden van een anti-Trump-advertentie. De popular vote laat zich gelden via de portemonnee.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234