Woensdag 25/11/2020

Hoe enkele seconden reclame in 'Transformers' toch honderdduizenden dollars oplevert

Het zit er bovenarms op tussen Paramount Pictures en enkele Chinese bedrijven. De bedrijven betaalden honderdduizenden dollars om hun logo of producten te tonen in 'Transformers: Age of extinction', maar die kwamen hooguit enkele seconden in beeld. Volgens het magazine The Atlantic besliste één van die bedrijven, Chongqing Wulong Karst Tourism, alvast naar de rechtbank te trekken.

De aandacht van filmstudio's in Hollywood gaat al langer uit naar China, niet alleen de tweede grootste box officemarkt ter wereld maar ook een van de snelst groeiende markten voor product placement. 'Transformers: Age of extinction' is een Amerikaans-Chinese coproductie. Niet minder dan tien Chinese merken komen erin voor - van Yili (melk) tot Lenovo (computers).

Dat leidt soms tot vreemde taferelen, die niet altijd gesmaakt worden door het Amerikaanse publiek. Zoals een personage dat midden in de Texaanse woestijn een Chinees energiedrankje nuttigt dat in Amerika nauwelijks gekend is, of een Amerikaan die een Chinese bankkaart uit zijn portefeuille neemt. Maar het levert de filmstudio's wel een flinke duit in het zakje op. Volgens het onderzoeksbureau Connect China zijn de inkomsten van Chinese sluikreclame sinds 2010 meer dan verviervoudigd en zullen ze dit jaar naar verwachting 242 miljoen dollar (178 miljoen euro) bedragen.

Première
Al is de financiering uit China misschien toch niet die makkelijke bron van inkomsten waar de studio's op hoopten, zelfs voor een film die goed op weg is om het grootste kassucces in China te worden. Chongqing Wulong Karst Tourism heeft al laten weten dat het een proces zal aanspannen tegen Paramount omdat zijn logo niet getoond werd in de film zoals bepaald in het contract.

Als tegenargument voert Paramount aan dat het bedrijf zijn betalingen niet op tijd afloste. Maar Chongqing Wulong Karst Tourism staat niet alleen. Een afhaalketen die eendenvlees verkoopt, zegt "zeer teleurgesteld" te zijn over een shot van amper drie seconden van zijn vlees in een koelkast. Het luxueuze hotel Pangu Plaza, dat slechts een paar seconden in beeld komt, dreigde eerder al met een proces. Tot Paramount in zeven haasten een replica van het 'Transformer'-personage Bumblebee liet overvliegen en een Chinese première van de film in het hotel organiseerde.

Volgens The Atlantic lag het probleem bij een gebrekkige communicatie en slechte vertalingen. De deals met Pangu Plaza en Wulong werden gesloten via Chinese agentschappen. In het geval van Wulong dacht het Amerikaanse productieteam dat een bord met de tekst 'Green Dragon Bridge' het logo van het natuurpark was.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234