Zondag 24/10/2021

Hoe eerlijk zijn je kleren? JBC vertelt het u

Met één muisklik zien hoe eerlijk je kleren gemaakt zijn: het kan tegenwoordig bij JBC. Wie een jurk, broek of blouse koopt van de I AM-collectie, komt meteen te weten waar de kleren gemaakt zijn en door wie.

Wie bij JBC door de rekken van hun I AM-collectie gaat, mag er zeker van zijn dat het modieuze jurkje met vogeltjes, die grijze sweater met opschrift en alle andere stuks door de handen zijn gegaan van arbeiders die een eerlijk loon kregen. Niet omdat de Belgische kledingketen dat zomaar belooft of beweert zoals velen doen, wél omdat je het als klant voortaan ook zelf kunt checken. Daarvoor lanceerde de retailer de Transparency Tool. Het principe is simpel: wie wat koopt, in de winkel of op de webshop, kan bij dat kledingstuk online meteen nagaan in welke fabriek de broek of de jurk gemaakt werd.

En ja, dat kan nog steeds in Bangladesh zijn, of in China, maar dan niet meer in een groezelige, overbevolkte sweatshop aan een hongerloon of door kinderen. Via de tool komen klanten in één muisklik het adres van de herkomst van hun kleren te weten, maar krijgen shoppers ook informatie over hoeveel mensen er in die fabriek werken én wanneer en door wie het bedrijf voor het laatst gecontroleerd werd. Ook achtergrondinfo over de werkplek is terug te vinden.

De Transparency Tool is na een proefperiode met de lente- en zomercollectie van de I AM-productielijn nu helemaal op punt voor de herfst en winter en werd gisteren officieel voorgesteld in de nieuwe JBC-winkel in Aalst. Dat gebeurde in het bijzijn van minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo (Open Vld) en Sara Ceustermans van de Schone Kleren Campagne, naar aanleiding van de Week van de Fair Trade. De organisatie hoopt dat andere retailers snel zullen volgen. "Vreemd genoeg rust op die transparantie nog steeds een soort van beroepsgeheim", zegt Ann Claes, CEO van JBC. "Je deelt nu eenmaal niet alleen informatie met je klanten, maar ook met 'de concurrentie'. Wij willen klanten vooral bewijzen dat ecologisch en eerlijk ook modieus kan zijn."

Voorlopig is de Transparency Tool enkel beschikbaar voor de duurzame I AM-collectie maar JBC hoopt die binnenkort uit te breiden naar álle rekken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234