Zondag 16/05/2021

Hoe echt is het boek in de film?

Afgesloten van sociale media zoekt journalist Rik Van Puymbroeck tijd om weer echt te lezen. In Zeno brengt hij elke week verslag uit.

'Iemand maakte een foto van de zes mensen op het podium", besloot Bert Wagendorp Ventoux en vanaf volgende week kunnen we zien hoe die zes mensen eruitzien. Verlevendigd in een film van Nicole van Kilsdonk en zoals altijd is dat afwachten.

Want wat is best? Eerst het boek lezen en dan de film zien? Dan zie je dat de film die je zélf vormde er anders uitzag dan wat de regisseur ervan maakte. Toch beter eerst de film zien? Weg is dan de eigen verbeelding bij het lezen; Laura is dan altijd Maruschka Detmers en Wim Opbrouck rijdt mee in je boek.

Je komt er niet uit, je kunt enkel hopen dat lukt wat met Kalme chaos lukte. De film van Antonello Grimaldi van het boek van Sandro Veronesi, was zoals hij in je hoofd zat. Zelfs Pietro Paladini, de hoofdfiguur, zag eruit zoals de fantastische Nanni Moretti. Een man die zijn vrouw verliest, die dan zijn dochtertje aan school afzet en doet wat hij haar belooft: hij blijft op haar wachten. Letterlijk. De hele dag. In de auto voor de schoolpoort. Die dag en alle dagen die volgen. "Ik blijf hier."

Het lijkt mager, maar het boek telt 400 bladzijden en de film is wat men een langspeelfilm noemt. Allebei geen seconde vervelend. Allebei dezelfde verbeelding: chapeau.

Deze week in Zeldzame aarden begonnen, waar Veronesi negen jaar later Paladini opnieuw opvoert. Amper twintig pagina's ver en nu al verliefd op dat boek.

Natuurlijk word je in films bedrogen en al filmden ze echt op de Ventoux (de schminkkamer was op de eerste verdieping van Chalet Reynard, ze sloten de berg vijf dagen af, tot afgrijzen van enkele Nederlandse wielertoeristen): een cafeetje in Bédoin kan gewoon een studio in Hilversum zijn.

Zo gaat het altijd. Acht jaar terug voerde een Limburgse priester in een dorpje in Hawaï ons naar een restaurant en wees naar het strand. "Daar is Baywatch opgenomen." Of hij was komen kijken toen Pamela Anderson uit het water kwam, durfden we niet te vragen, maar stellig was hij wel. Dát was de locatie.

Benieuwd wat dat gaat geven in Vermist. Drie weken terug werd de eigen straat een hele dag ingenomen door een filmploeg die tien dagen geleden ook in Puurs neerstreek. Op de dag waarop we een reportage maakten over asperges. In de krant stond: 'In het Puurse kapsalon Pe'Cass vonden drie dagen lang opnames van Vermist plaats'. Benieuwd of kapper Peter De Roeck een rolletje kreeg en of die straat in Leuven in een ver buitenland zal liggen. Nog sterker: stel maar eens dat Pamela Anderson in de stoel bij Pe'Cass zit. Of tussen twee asperge- bermen.

Wat doet denken aan die keer dat ze in Luik opdook en er 'exclusieve foto's' van haar op de voorpagina van de krant stonden. Helaas bleek het een dubbelgangster te zijn. Het blokje 'exclusief' verdween in de onderste schuif van de lay-outer en de fotograaf ging voor Story werken.

Exclusief stonden we ooit op een filmset op een berg in de buurt van Bolzano. Vlakbij de plek waar Ötzi, de ijsman, op 19 september 1991 werd teruggevonden. In 'Het portret!', het jubileumnummer van literair tijdschrift DW B dat vorige week verscheen, schreef Yves Petry een verhaal bij een foto van de arme man. "Je bent een bevoorrecht geval, Ötzi", schrijft Petry. "Geen uur uit de hele kopertijd heeft voor ons, vijfduizend jaar later, zo'n spannende en concrete inhoud als het uur van jouw dood, zelfs al blijft de precieze toedracht onzeker."

Op die berg legde een hele crew toch die doodstrijd vast. Het was een gevecht met een andere oermens en Ötzi verloor. Na een stamp met een zware steen. De film nooit gezien, maar de steen wel even in de hand genomen. Zag er echt uit, maar het was een spons. Films zijn bedrog. Of Ötzi was een watje.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234