Donderdag 19/09/2019

Consument

Hoe duurzaam zijn verse stukjes tropisch fruit?

Beeld Albert Heijn

Als je het vliegvervoer negeert, zijn de verse stukjes tropisch fruit van Albert Heijn zo gek nog niet.

Veel mensen vinden het te omslachtig om zelf een verse ananas of mango te snijden. Bovendien ligt verspilling op de loer. Gelukkig verkoopt de supermarkt kant en klare, verse mango- en ananasstukjes in een éénpersoons bakje. Maar is dit wel een oplossing?

De meeste verse ananas komt uit Costa Rica, mango's vooral uit Ivoorkust, Senegal, Peru en Brazilië. De teelt van ananas verbruikt veel water en gewasbeschermingsmiddelen. Toch staat Costa Rica vrij goed aangeschreven, omdat er geen bos wordt gekapt voor de aanleg van de plantages. Over mango's is minder bekend, maar globaal gezien zijn er voor de mangoteelt minder bestrijdingsmiddelen, maar wel veel water nodig. De vruchten komen hier per boot naartoe.

De arbeidsomstandigheden bij zowel de ananas- als mangoteelt zijn niet altijd even fijn. De lonen zijn laag en ook kinderarbeid komt nog voor. Als je zeker wilt zijn van 'betere' ananas of mango is de oplossing simpel: koop vruchten met betrouwbare keurmerken. Biologisch, Rainforest Alliance-gecertificeerd of fairtrade/Max Havelaar-fruit, allemaal te verkrijgen in de supermarkt.

Maar hoe zit het met verse ananas- en mangostukjes, zoals van Albert Heijn? Die komen vooral uit Ghana, waar het fruitverwerkingsbedrijf Blue Skies een handelsovereenkomst met AH heeft. Ze worden geplukt, per vrachtauto naar de fabriek vervoerd en daar geschild, gesneden en gekoeld. Het restafval zoals schillen en pitten wordt verwerkt tot compost en weer op het land gebruikt.

Lijnvlucht beter dan vrachtvlucht

Vervolgens worden ze aan boord van een KLM-lijnvlucht naar Nederland gevlogen. Binnen 48 uur liggen ze in de AH-schappen. Vers? Zeker, en hoewel vliegen voor een véél grotere milieubelasting zorgt dan bootvervoer, is een vaste lijnvlucht beter dan een aparte vrachtvlucht.

En de Ghanese plantages? AH werkt samen met Blue Skies en ontwikkelingsorganisatie ICCO in de AH Foundation, die zorgt dat een deel van de opbrengst wordt teruggestort in een fonds dat lokale sociale projecten financiert.

Blue Skies is lid van het Business Social Compliance Initiative (BSCI) voor betere arbeidsomstandigheden en zegt de BSCI-criteria te hanteren bij haar boeren en telers. Zij krijgen ook advies van landbouwexperts op het gebied van irrigatie en gewasbescherming. Er worden zo min mogelijk bestrijdingsmiddelen gebruikt.

Nee, een degelijk, onafhankelijk gecontroleerd keurmerk hebben de verse fruitstukjes niet. Maar AH doet zeker zijn best.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234