Zaterdag 24/08/2019

Fietsen

Hoe de elektrische fiets uit het verdomhoekje verdween

Jorne (27) pendelt naar het werk met zijn elektrische fiets. De groep e-bike-gebruikers verjongt gevoelig. Beeld RV Eva Beeusaert

Eén op de tien Vlamingen gebruikte vorig jaar een elektrische fiets. En dat voor een vervoersmiddel dat toch vooral bij ouderen populair was, maar de gewone fietser links liet liggen. Hoe is elektrisch fietsen uit dat verdomhoekje geraakt?

U kunt er niet meer omheen. De elektrische fiets – of het hipper klinkende e-bike – is niet meer van de Vlaamse fietspaden weg te slaan. Meer zelfs, meer dan één op de tien Vlamingen gaf in een peiling van verkeersinstituut VIAS aan het afgelopen jaar elektrisch gefietst te hebben. Dat zijn er dubbel zoveel als drie jaar geleden. 

Opvallend daarbij is dat het niet enkel gaat om gepensioneerden die de fiets gebruiken voor zondagse uitstappen, maar ook om jonge werkenden. Waar in 2015 slechts 25 procent van de elektrische fietsers jonger dan 50 jaar was, is dat vandaag opgelopen tot 55 procent. Negen procent is zelfs jonger dan 25 jaar, blijkt uit de mobiliteitsbarometer van VAB. Van alle verkochte fietsen is vandaag 45 procent elektrisch, aldus een rondvraag van fietsevent Velofollies bij de Belgische fietshandel.

De elektrische revolutie ging razendsnel, aldus Ludo Kluppels, verkeerspsycholoog verbonden aan het VIAS-instituut. "De elektrische fiets had vijf jaar geleden nog het imago van steuntje voor ouderen die het moeilijk hadden op een gewone fiets. Het was een symbool voor wie het fysiek moeilijk had." Dat imago is volgens hem vandaag compleet omgeslagen. "De elektrische fiets is plots hipper dan ooit."

Een belangrijke reden daarvoor is de technische vooruitgang in de markt van de e-bikes. Elektrische fietsen moeten ons, in tegenstelling tot vroeger, zo snel mogelijk op onze bestemming krijgen. Zo halen de snelste elektrische fietsen 45 kilometer per uur, maar halen ook de gewone modellen al snel 30 kilometer per uur. Kluppels: "Jongeren en werkenden fietsen gemiddeld sneller, die willen een fiets die hen nóg sneller op hun bestemming brengt." Reken daarbij dat elektrische fietsen steeds vaker uitgerust zijn met technische snufjes. Zo is er de Brusselse start-up Cowboy, ontwerper van fietsen met intelligente remlichten en sensoren die de fiets meer kracht geven bij het bergop rijden. Een bluetooth-verbinding, waarmee alle data en gegevens rechtstreeks naar een smartphone verstuurd kunnen worden, maakt het geheel af. 

"Er zijn steeds meer designmodellen op de markt om jongere mensen over de streep te trekken", zegt Kluppels. En wat maakt die mix van snelheid, technische snufjes én design van de elektrische fiets? "Een hype."

Sociale norm

Niet alle elektrische fietsers jonger dan vijftig zijn echter hippe stedelingen die met designfietsen de stad doorkruisen. De e-bike brak vooral door in het woon-werkverkeer, zegt verkeersexpert Johan De Mol. Jorne Daems (27) laat tegenwoordig de auto staan en neemt de elektrische fiets naar het werk, negen heuvelachtige kilometers ver. "Mijn traject duurt per fiets maar vijf minuten langer dan met de wagen", zegt Daems. "En ik wilde meer bewegen, maar ook niet helemaal afgemat op het werk verschijnen. Voor mij is dit dus de ideale oplossing, zeker bij mooi weer."

Jorne (27) pendelt naar het werk met zijn elektrische fiets. De groep e-bike-gebruikers verjongt gevoelig. Beeld RV Eva Beeusaert

En dat blijkt ook uit de mobiliteitsbarometer van VAB, waarin 34 procent van de elektrische fietsers aangaf hun fiets gekocht te hebben om naar het werk te fietsen. Terwijl dat in 2015 nog 21 procent was.

Het prijskaartje, dat gemiddeld tussen de 1.000 en 6.000 euro bedraagt, hindert werknemers niet, want uit andere cijfers van VAB blijkt dat een gemiddelde elektrische fiets zich na een poos terugverdient dankzij de fietsvergoeding van de werkgever. Bij een woon-werkafstand van 10 kilometer is een gemiddeld model zo al na anderhalf jaar terugverdiend. Voor de duurdere modellen duurt dat volgens VAB drie jaar. "Bedrijven zouden beter meer inzetten op elektrische bedrijfsfietsen dan op bedrijfswagens", aldus De Mol.

Maar wat met de jongeren en werknemers die géén aanspraak maken op een gulle fietsvergoeding? "De elektrische fiets is de sociale norm geworden", zegt Kluppels. "Dan hebben mensen er iets voor over."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden