Maandag 17/02/2020

Hoe de Beastie Boys de muziekwereld veranderden

Na een ongelijke strijd met kanker, is Adam 'MCA' Yauch vrijdag overleden. De rapper van de Beastie Boys werd 47 jaar. Hoe moet het nu verder met de groep?

Even terugspoelen naar 20 juli 2009. Yauch en Adam 'Ad-Rock' Horovitz publiceren een filmpje op YouTube. Al na enkele secondes schieten beiden in de lach. "It's not funny", hoor je Ad-Rock zichzelf vermanen. "No, it's dead serious", mompelt Adam Yauch met zijn bekende gevoel voor zwarte humor. Op dat ogenblik is hij er nog heilig van overtuigd dat zijn kanker te overwinnen is. De tumor in zijn linkerspeekselklier noemt hij droogjes a pain in the ass. Niets meer dan dat. Die hoopvolle gedachte is als sneeuw voor de zon verdwenen sinds vrijdag.

Adam 'MCA' Yauch werd geveld door een schofterige ziekte die de groep de laatste drie jaar parten speelde. Zo vertraagde zijn gezondheidstoestand de release van het lichtjes briljante Hot Sauce Committee, Pt. 2 met bijna twee jaar. Over tourplannen werd al langer met geen woord gerept, wat het vermoeden wekte dat MCA er fysiek niet meer toe in staat was. En toen de groep zonder Yauch in de Rock and Roll Hall of Fame geëerd werd, wisten fans genoeg.

Dertig jaar na hun eerste EP Polly Wog Stew, en veertig miljoen verkochte platen later, luidt de dood van MCA het vermoedelijke einde van de Beastie Boys in.

Niet dat de New Yorkse hiphoppers zichzelf een eeuwig leven op een podium voorstelden. Toen de heren To the 5 Boroughs kwamen voorstellen in de late night show van Conan O'Brien, liet MCA zich al eens neerbuigend uit over de Rolling Stones die op hun zeventigste nog steeds toerden: "Dat is gênant... voor hen".

"Beastie Boys let the beat drop", rapten ze in 'Intergalactic', maar een finale zit er dus niet meer in. De groep had altijd al een andere curtain call in gedachten: "We kunnen niet zonder elkaar. De Beastie Boys kappen er alleen mee als we het zelf beu worden", zei Ad-Rock ooit. Van die breuk was naar verluidt maar één keer sprake: tijdens de Licensed to Ill-tour bleef Adam op een avond zijn raps afdreunen vanuit de coulissen, gooide hij een bierblikje naar zijn vrienden op het podium en dreinde hij als een kleuter "Ik vervééééél me" in het midden van een nummer.

Na die ellendige non-show streek de groep alle plooien weer glad, en beloofden ze elkaar om voldoende andere ijzers in het vuur te houden. Volgens insiders waren die nevenprojecten net de sleutel tot hun lange bestaan: een open relatie, zeg maar.

De kans is dan ook groter dat Mike D en Adam Horovitz zich voortaan op hun andere bezigheden zullen storten, dan dat ze een geamputeerde versie van de Beastie Boys in leven zullen houden. Horovitz remixt al jaren songs onder zijn alias 41 Small Stars. Daarnaast aspireerde hij in de jaren 90 ook een acteercarrière, met rollen in Lost Angels, Roadside Prophets of Godspeed.

Mike D vormt dan weer de groep The Latch Brothers, een remixtrio dat songs van de Beastie Boys, maar ook At The Drive-In, Q-Tip of Lykke Li en Nelly Furtado onder handen nam. Ze zorgden voor de klankband bij tv-programma's en een sportfilm. En Mix Master Mike? De turntablist ging vorig jaar met Travis Barker van Blink-182 de hort op. Voor hen afzonderlijk sterft de muziek dus niet uit. Dat kan trouwens niet: de Beastie Boys hebben genoeg classics om een halve dag radiotijd te vullen. Om nog te zwijgen over de stempel die ze drukten op de rest van de muziekwereld.

Zonder de Beastie Boys was er bijvoorbeeld nooit sprake geweest van LL Cool J: "Zij hebben mijn demo voor Rick Rubin gespeeld. Zonder hen had Def Jam me nooit opgemerkt. Maar ook voor andere blanke rappers plaveiden de Beastie Boys de weg. Zij wezen Eminem de weg. Waarschijnlijk zelfs Vanilla Ice! Terwijl Run D.M.C. rap naar de grenzen van de voorsteden loodste, ploften de Beasties het genre in de stadskern neer."

Ook Chuck D van Public Enemy dankt zijn doorbraak aan de Boys: "Zij namen ons voor het eerst mee op tour. Maar ook daarna bleef de groep essentieel in onze carrière. Dankzij hen kozen we nooit de gemakkelijke weg om een succesplaat te maken. We stelden onszelf vaker in vraag."

Zelfs de Victoriaanse obscenity laws in Engeland stelden ze met hun aanwezigheid in vraag: een tien meter lange opblaaspenis mocht van de conservatieve partij om die reden het land niet in, wat op protesten rekende en een aantal pittige headlines in kranten.

Punk

Honderden artiesten buiten de hiphopwereld, van Coldplay over Rage Against The Machine tot Green Day, brachten dit weekend al hulde aan de groep die licht op hun pad bracht. Zo zei Billy Joe Armstrong van Green Day: "Beastie Boys vonden niet alleen hiphop opnieuw uit, maar ook punk."

Zelfs Madonna liet zich naar verluidt inspireren door het trio: "Deze groep is volslagen uniek - een echte bron van inspiratie. De Beasties ontketenden een muzikale revolutie die in de jaren 80 alles overhoop gooide." De superster nam de groep in '85 mee op haar Virgin-tour, hoewel haar fans een broertje dood hadden aan de Boys. In 1994 verklaarde ze de motivatie voor die daad op de MTV Awards: "Ik vond de Beastie Boys altijd een van de meest hilarische maar ook meest intelligente groepen ter wereld. Maar of we nu weer samen op tour zouden gaan? Nee. Ik denk niet dat de wereld daar klaar voor is."

Daarmee is Rage Against The Machine het oneens: "De Beastie Boys bewezen net dat àlles kon. Kerry King van Slayer nodigden ze uit voor 'No Sleep Till Brooklyn'. Wat begon als een onderonsje van verstotenen - rappers en metalheads - mondde uit in een song die de muziekwereld door elkaar schudde. Ze toerden net zo makkelijk met The Roots als Jon Spencer Blues Explosion. Met Cypress Hill én The Rollins Band. Geen enkele groep in de jaren 90 bewees beter dat alle genres door eenzelfde deur konden, als je maar hard genoeg duwt. Dat succes doet geen enkele groep hen nog na."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234