Zondag 27/09/2020

Games

Hoe de 'Assassin's Creed'-reeks relevant probeert te blijven

Assassin's Creed: Origins: een videospel met het oude Egypte als locatie.Beeld rv

Videogames met de grandeur van Assassin's Creed: Origins lopen minder dik, nu spelers vooral aandacht hebben voor de behaaglijke repetitie van multiplayer-arena's. Hoe houden de makers hun historische blockbusterreeks relevant?

Wat zit er in een videospel dat zich in het oude Egypte afspeelt? Piramides natuurlijk, en sfinxen. Maar in het tijdskader waarover Assassin's Creed: Origins gaat, zijn ook die beklimbare monumenten al enkele duizenden jaren oud. Uit de meer dan 3.000 jaar dat het Egyptische rijk bestond kozen de makers voor het einde ervan, rond het jaar 50 VC. Toen het land al honderden jaren onder Griekse plak leefde, en de Romeinen klaarstonden om de boel over te nemen. 

Assassin's Creed: OriginsBeeld rv

"We hebben even gedacht aan een periode die dieper in de tijd lag, tijdens de bouw van de piramides", zegt game director Ashraf Ismaïl. "Het probleem daarmee was dat er daarbuiten weinig te zien was. In dit tijdperk zit het beste van twee werelden: een Egypte dat zijn mysteries en rituelen nog heeft, maar waarin er zich tegelijkertijd ook een clash van beschavingen voltrekt."

Monumenten bijgeschaafd

Die beschavingsclash is het kernelement in de verhalen van de inmiddels tien jaar oude Assassin's Creed-reeks. Eerder kwamen al de Derde Kruistocht aan bod, de Renaissance, de Verlichting en de opkomst van economische wereldimperia. Die verhalen werden gedragen door de games hun technologische kern: de vooral stedelijke omgevingen die de makers historisch accuraat nabouwden in een doorwandelbaar 3D-model.

Assassin's Creed: OriginsBeeld rv

Dat is niet anders in Origins: de hele wereld van de game werd, met hulp van Egyptologen, gereconstrueerd zoals hij er in het tijdperk in kwestie moet hebben uitgezien. "We hebben ongeveer twaalf verschillende modellen van de sfinx gemaakt voordat hij echt juist zat", zegt 'huishistoricus' Maxime Durand. "Alles moest in precies de juiste proporties zijn. Inclusief de neus, die toen nog intact was, en waarvoor we data gebruikten van een Egyptoloog die een carrière bouwde op de studie van het monument."

Baas over de ervaring

Assassin's Creed: Origins, een blockbusterproductie waaraan honderden ontwikkelaars hebben gewerkt, wordt de game van de waarheid voor de serie, die allang niet meer de luister van haar gloriedagen heeft. Syndicate, het vorige deel, sleet nog maar de helft van de meer dan tien miljoen exemplaren die een gemiddelde Assassin's Creed-game ooit verkocht. De vraag is meer dan ooit: zitten spelers nog te wachten op een nieuwe aflevering? "We wisten dat we moesten evolueren", geeft creative director Jean Guesdon toe. "We hebben erg gesleuteld aan de ervaring. Waar we wèl zeker van zijn is dat een hoop spelers nog steeds epische avonturen wilt, goeie verhalen die zich afspelen in een enorme wereld."

Maar er zijn feiten die dat tegenspreken. Het succes van PlayerUnknown's Battlegrounds, bijvoorbeeld: een bescheiden game, gewoon een onlinegevecht tot de laatste overlevende, werd in geen tijd vijftien miljoen keer verkocht. Aantallen waarvan Assassin's Creed-games allang niet meer hoeven te dromen. "De voorkeuren van de gemiddelde speler zijn erg veranderd: hij wil een open buffet", zegt Guesdon. "Hij wil helemaal baas zijn over de ervaring. Dat geven we hem dus ook met Origins: het is niet meer ons auctoriële verhaal plus wat extra missies in de marge daarvan. De fauna en de bevolking heeft zijn eigen willetje, zodat je situaties krijgt waaraan wijzelf als ontwerpers nooit hadden gedacht. Het kernverhaal is misschien voor iedereen hetzelfde, maar de eigen ervaringen van spelers zullen enorm van elkaar verschillen."

Assassin's Creed: Origins verschijnt op 27/10 op PlayStation 4, Xbox One en pc.

Beeld uit 'Assassin's Creed: Origins'Beeld Ubisoft
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234