Zaterdag 20/07/2019

Super Bowl

Hoe Chris Martin werd afgeslacht door Beyoncé

Beyoncé en Chris Martin bij hun optreden tijdens de Super Bowl. Beeld EPA

Arme Chris Martin. Maandenlang had hij zich erop verheugd met zijn band Coldplay de pauze van de Super Bowl te mogen vullen: de veelbekeken grote finale van het American Football-seizoen.

En toen kwam Beyoncé zaterdagmiddag, vierentwintig uur voor de grote wedstrijd, ineens met een nieuw liedje, Formation, en een bijbehorende, in New Orleans gedraaide videoclip.

Goed, Chris Martin wist dat het eraan zat te komen. Hij had de zangeres, die drie jaar geleden de pauze van de Super Bowl vulde met een spectaculaire greatest hits-show, zelf uitgenodigd. Ze werkte immers mee aan Coldplays nieuwe plaat. En het publiek zou Martins ruimhartige gebaar vast wel waarderen.

Beyoncé, Chris Martin en Bruno Mars bij hun optreden tijdens de finale van de Super Bowl. Beeld photo_news

Martin is een bescheiden jongen die best wat van zijn 12 minuten wilde afstaan. Dat had hij beter niet kunnen doen. Het duurde even, maar toen Beyoncé zondagavond na een paar hitfragmenten van Coldplay en een stukje Bruno Mars op het grasveld stond, blies ze alles om haar heen omver met haar majestueuze verschijning en een krachtige vertolking van Formation - het liedje dat pas vierentwintig uur eerder met de wereld was gedeeld.

Vernieuwend

Het was al bijzonder dat er in de pauze van de Super Bowl iets nieuws ten gehore werd gebracht. Maar zoiets militants, in vorm én inhoud: dat was uniek. We zagen dezelfde Beyoncé als zeven jaar geleden. Zevenentwintig was ze, toen ze op het inauguratiebal van Barack Obama Etta James' At Last zong. Een liedje vol hoop en optimisme - een gevoel dat ze vier jaar later zou onderstrepen toen ze tijdens de inaugurele plechtigheden van dezelfde president het Amerikaanse volkslied zong. Gedeeltelijk playback, zo gaf ze achteraf toe, maar alle kritiek werd een week later gesmoord met haar wervelende Half Time Show van de Super Bowl, die in 2013 in New Orleans plaatsvond.

Beyoncé tijdens de halftime show van de Super Bowl. Beeld photo_news

New Orleans

Datzelfde New Orleans is het decor van haar nieuwe clip. Maar het is een postapocalyptische stad, verwoest door de orkaan Katrina en ruim tien jaar later nog altijd een grote ravage. "What happened to New Orleans?", rapt de in 2010 in dezelfde stad vermoorde Messy Mya aan het begin. "Bitch I'm back."

En daar komt Beyoncé over een even sobere als meedogenloze hiphopbeat met haar relaas. Hier ben ik, en pas maar op, ik lust jullie allemaal rauw. "I'll slay, I'll slay", zingt ze talloze malen. Ik kom al jullie vooroordelen, rassenhaat en vrouwendiscriminatie slachten, is de boodschap. "I like my negro nose with Jackson 5 nostrils", beschrijft ze haar schoonheidsideaal. "Earned all this money but they never take the country out of me", waarschuwt ze.

In de clip is Beyoncé de heersende meesteres, ze spoort alle vrouwen aan zich samen te formeren. Een grote groep ME'ers geeft zich over aan een dansend zwart kind, 'Stop shooting us', staat er op een muur aan het slot van de clip. New Orleans zakt met een triomfantelijke Beyoncé op het dak in het water. Het is wel duidelijk wie het voor het zeggen gaat krijgen. Hoedt u, heren, Beyoncé slacht jullie allemaal.

Het eerste slachtoffer zondag was Chris Martin. Veelzeggend was de moederlijke arm van de zangeres over de schouder van Martin, toen 'zijn' twaalf minuten erop zaten. Alsof ze haar zoon moest troosten. Ach, hij had het best aardig gedaan, en mocht best nog even blijven. Een dodelijk gebaar. Maar hier stond dan ook, zoals ze zong, een 'black Bill Gates in the making'.

Beyoncé en Coldplay-zanger Chris Martin. Beeld photo_news
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden