Dinsdag 04/08/2020

Vermiste kinderen

Hoe Child Focus de meest nutteloze pagina op het internet toch nut geeft

Beeld BELGA

Child Focus blaast haar 'NotFound'-campagne, die de nutteloze '404 - not found'-pagina omtovert tot een opsporingsbericht, nieuw leven in. De vorige campagne dateert al van 2012. Hoog tijd dus om het geheugen van websitebouwers op te frissen. Maar heeft deze applicatie nog nut in tijden van sociale media?

Concreet vragen Child Focus en de overkoepelende organisatie Missing Children Europe aan zoveel mogelijk bedrijven en personen met een website om de NotFound-applicatie te installeren. Die zorgt ervoor dat de '404 - not found'-pagina opsporingsberichten van vermiste kinderen toont. Normaal geeft die pagina een simpele foutmelding van een niet-bestaande internetpagina.

Child Focus lanceerde die oproep al in 2012. Waarom herhaalt het de vraag? "We merkten dat het aantal websites dat de applicatie installeerde stagneerde", zegt Nel Broothaerts van Child Focus. In totaal hebben zowat 5.700 websites de applicatie geïnstalleerd, in zeven verschillende Europese landen. De applicatie is trouwens 'geo'-gestuurd: als u in Frankrijk op een '404'-pagina terechtkomt, krijgt u een opsporingsbericht voor een Frans vermist kind te zien.

De applicatie krijgt niet alleen een broodnodige update - "ze was nogal vintage" - de NotFound-campagne wordt vanaf nu een jaarlijks terugkerend fenomeen. "Als we hier elk jaar een klein beetje tijd aan besteden, kunnen we zoveel meer mensen bereiken die we anders nooit bereiken", zegt Gail Rego van Missing Children Europe. Ze worden daarin gesteund door onze federale regering: in juli spoorde die al haar diensten aan om de gratis applicatie te installeren op hun websites.

Succes campagne?

Zorgde de campagne er in het verleden voor dat er meer vermiste kinderen teruggevonden werden? "Dat is een heel moeilijke vraag", erkennen Broothaerts en Rego. "Vaak is het heel moeilijk om na te gaan welke oproep juist tot een tip leidt. Al merken we wel dat hoe meer we onze berichten verspreiden, hoe meer tips er binnenkomen en hoe hoger de kwaliteit van de tips", zegt Broothaerts.

Al kan de vraag gesteld worden of het nut heeft hier nog tijd en moeite in te investeren in tijden van sociale media. "Natuurlijk zetten wij ook in op sociale media", zegt Rego. Al sluit dat uiteraard niet uit om zoveel mogelijk kanalen aan te spreken. Bovendien kreeg Child Focus de expliciete vraag van ouders om deze campagne niet stop te zetten. "Het helpt ouders als we tonen dat we op elke mogelijke manier zoeken naar hun kind", zegt Broothaerts.

Volgens rechtenprofessor Wendy De Bondt, gespecialiseerd in de rechten van het kind, mogen we vooral dat aspect niet onderschatten. "Het zorgt voor een groter vertrouwen in Child Focus." Dat moet er dan weer toe leiden dat ouders en vrienden niet zelf foto's van hun vermiste kind verspreiden op sociale media, buiten de opsporingsberichten van Child Focus om dus.

"Die berichten en foto's blijven immers eeuwig op het net circuleren, wat het 'recht om vergeten te worden' van zo'n kind aantast wanneer het wordt teruggevonden", legt De Bondt uit. "Child Focus kan er via haar software echter voor zorgen dat die foto's van haar opsporingsberichten verdwijnen, zodra iemand werd teruggevonden."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234