Vrijdag 26/02/2021

Background

Hoe browserspelletje 'Trials' uitgroeide tot een big-budget-consolegame

null Beeld Ubisoft
Beeld Ubisoft

In 2004 lanceerde het Finse gamebedrijf Redlynx zijn videogame 'Trials', die rechtstreeks in een webbrowser kon worden gespeeld, en dus moest concurreren met duizenden andere gratis speelbare minispelletjes. Tien jaar later hebben ze een miljoenenfranchise in handen, met een nieuwe game - 'Trials Fusion' - die op de allernieuwste PlayStation- en Xbox-consoles uitkomt.

Het is moeilijk om 'Trials Fusion', een nieuwe game die het Franse gamehuis Ubisoft dit jaar lanceert, in één woord te beschrijven. Het dichtst bij de waarheid zou een 'motorcross-simulatie-puzzel-platformspelletje' zijn, maar u moet het eigenlijk hebben gespeeld om ten volle te begrijpen waarover het gaat. In essentie gaat het erom een motorcrosspiloot van de ene kant van een obstakelparcours naar de andere te brengen, daarbij zijn gewicht in drie standen zettend met de linker duimstick, en tijdens de vlucht allerlei stunts uithalend met de rechter. Maar opgelet: wanneer het gewicht verkeerd is verdeeld, kan u op ieder moment overkop- of onderuitgaan. Op die manier is het tegelijkertijd een parcours-motorcrossimulator, een platformgame (er moet namelijk redelijk veel worden gesprongen) en een 'Angry Birds'-achtig fysicapuzzelgame, waarin enig fysisch denkwerk vereist is om aan de eindstreep te geraken.

De kern van dat plezier, een ingewikkeld fysicasysteem, werd tien jaar geleden al gelanceerd in de originele 'Trials': een redelijk eenvoudig browserspelletje, dat gratis speelbaar was in de webbrowser. Maar het werd snel zo succesvol dat Redlynx, een gamebedrijf in het Finse Helsinki, er een commercieel product van maakte. "Het was een game waarvan de teksten alleen in het Fins waren, en die uitsluitend speelbaar was op de portaalsite van die ene provider", zegt algemeen directeur Tero Virtala van Redlynx. "Maar ineens begonnen miljoenen spelers van over de hele wereld de game te spelen; de servers crashten geregeld van de grote vraag. Toen dachten we: misschien hebben we hier wel iets waardevols in handen."

Er werd vervolgens een grotere game gelanceerd, die rechtstreeks kon worden gedownload naar de pc of de Xbox 360-console, en die werd het beginpunt van een redelijk succesvolle franchise: van 'Trials Evolution', een aflevering die het bedrijf in 2012 lanceerde, verdiende Redlynx alleen op de Xbox 360 al 1,5 miljard Amerikaanse dollar (1,1 miljard euro) op de lanceringsdag. In 2011 nam Ubisoft het bedrijf over, maar daar is Virtala niet rouwig om: het Franse gamehuis leverde namelijk de middelen om de 'Trials'-games nog groter te maken. Zoals binnenkort dus 'Trials Fusion', een game die ook op de PlayStation 4 en Xbox One uitkomt, en ook de visuele kracht van die consoles benut. "We zijn lange tijd een onafhankelijke studio geweest", zegt Virtala. "Maar uiteindelijk ben je alleen maar echt 'onafhankelijk' wanneer je over de middelen beschikt die je nodig hebt."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234