Dinsdag 20/08/2019

Televisie Talkshow

Hoe alle zenders dingen naar de hand van de talkshowkijker

Gert Late Night. Beeld Vier

Danira Boukhriss volgt Lieven Van Gils op, Gert Verhulst neemt weer intrek op zijn boot, en VTM wil een wit konijn uit zijn hoed toveren. De drie grote zenders dingen naar de hand van de talkshow-kijker, vooral diegene die nog ouderwets live kijkt.

“Ik was al lang een groot bewonderaar van talkshows, vooral van Amerikaanse”, oreerde comedian en mediaconferencier Xander De Rycke in april in deze krant, toen zijn eigen online talkshow Vanavond Live debuteerde. “Maar die vind je hier niet. Men slaagt er bij ons maar niet in om een goeie mix tussen comedy, muziek en actualiteit te vinden.”

Het houdt de zenders niet tegen om het te blijven proberen. Nadat Lieven Van Gils in het voorjaar afscheid nam van zijn gasten, volgt Danira Boukhriss de leegte die hij liet op met een nieuwe talkshow. Eentje die elke avond het opvallendste actua-feit van de dag zal belichten, klonk het bij de aankondiging in juni. Op VIER blijft Gert Verhulst, samen met James Cooke, ook dit najaar gasten uitnodigen op zijn boot.

Ook bij VTM hebben ze kennelijk het praatprogramma herontdekt, al is het format dat in het late najaar of begin 2020 wordt gelanceerd, voorlopig gehuld in mysterie. “We willen inderdaad een late night actuashow ontwikkelen, maar verdere details kunnen we voorlopig niet geven”, stelt woordvoerster Sara Vercauteren in Het Laatste Nieuws, waar op de Showbizz-pagina’s evenwel gewag wordt gemaakt van één nadrukkelijke kandidaat: Davy Parmentier, creatief directeur van VTM, zou op de voorgrond treden bij de zender.

Hoe dan ook mag het opvallend heten dat de drie zenders nu elk uitpakken met een talkshow. “Volgens mij is er zeker nog een toekomst voor de talkshow. Op dat late uur verlangen de kijkers een niet al te wilde terugblik op de voorbije dag”, stelde VRT-netmanager Olivier Goris in februari in Humo. “Zo kun je als zender het verschil maken.”

Een goede talkshow in primetime kan een zender voorttrekken, vindt ook professor mediastudies Tim Raats (VUB). “En in een talkshow kun je ook andere programma’s van de zender promoten. Gert Late Night is daar een goed voorbeeld van. Daar zetten ze alles in het uitstalraam.” 

Gert Late Night stond aanvankelijk laat in de avond geprogrammeerd, maar VIER schoof de show van Gert Verhulst vorig seizoen naar voor, om rechtstreeks de concurrentie aan te gaan met Van Gils & Gasten. Niet zonder succes: Verhulst wist Van Gils pijn te doen, vooral door een redelijk jong kijkers aan te trekken. “Gert Late Night heeft een gat gevonden in het publiek van Van Gils & Gasten. Ze zetten ook in op praatgasten die meer aansluiten bij de leefwereld van jongeren.”

Beeld rv

Hype

Het zijn die kijkcijfers waar het uiteindelijk om draait, zeker bij de commerciële zenders. Nu steeds meer mensen uitgesteld kijken, zoeken programmatoren naar manieren om hun kijkers weer op het juiste moment aan het tv-scherm te kluisteren – dat levert meer advertentie-inkomsten op. “Dagelijkse talkshows zijn evenementiële programma’s”, zegt Raats. “Je moet ze op de avond zelf kijken om er achteraf over te kunnen meepraten. Zeker als je rond een programma een hype kunt creëren, zoals bij Gert Late Night het geval was.”

Al is een talkshow ook geen garantie op succes. Programma’s als De kruitfabriek (op VIER), Café Corsari (op één) en Jonas en Van Geel (op VTM) dienen daarbij als illustratie. Lange tijd was de VRT-klassieker De laatste show de uitzondering die de regel bevestigde: bij VTM werd ingezet op Otten, een late-night-talkshow naar Amerikaans model, met Hans Otten als host, maar dat pakte niet goed uit. “Talkshows brengen risico’s met zich mee”, weet Raats. “Een talkshow moet de ruimte hebben om te groeien.” En dat is moeilijker als alle zenders er tegelijk op inzetten. “De verschillende zenders pakken met steeds grotere formats uit, die tegenover elkaar worden geprogrammeerd. Ze beconcurreren elkaar met eigen content, waar veel geld in kruipt. Maar zo maken ze het de kijker ook moeilijker om te kiezen. Wat dan weer kan leiden tot een toename in het uitgesteld kijken.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden