Woensdag 28/10/2020

Recensie

Ho99o9 houdt stand, maar de karikatuur lonkt ★★★☆☆

Ho99o9, Les Nuits Botanique, BrusselBeeld Tine Schoemaker

De luidste band van Les Nuits Botanique liet zich niet muilkorven in de grote Chapiteau-tent van het festival. Mieters! Maar hoe lang houdt Ho99o9 dat nog vol?

Onder spots die galgroen licht uitbraakten, dropen rapper-bruller-klankman theOGM en rapper Eaddy het podium op, in een orkaan van cartooneske feedback. ’t Zijn geen broekjes, die van Ho99o9 (spreek uit als ‘horror’), een noest trio uit New Jersey dat de voorbije vier jaar een sterke livereputatie bij elkaar speelde in clubs en op festivals. Op Pukkelpop lieten ze ooit een festivaltent naar de gallemiezen moshen door hun dolgedraaide volgers. Echt het type knuffelschatjes dat je bij oma op de thee meeneemt, quoi.

Ideaal voer voor het publiek van Les Nuits Botanique, het alternatieve stadsfestival dat nog tot 5 mei zowel de koningen als de ratten van de indiemuziek een platform biedt. Het rare ongedierte van Ho99o9 sloofde zich er uit voor zijn discipelen: voornamelijk een blank indie -en punkpubliek, wat opmerkelijk is omdat de voor tweederde uit Afro-Amerikanen opgetrokken band niet alleen uitpakt met loeiende metalen gitaarriffs maar evenzeer met militante, maatschappijkritische hiphop.

Bovendien dragen ze hun “freak flag” hoog in het vaandel. In het verleden paradeerde theOGM al halfnaakt of in een beeldige trouwjurk over het podium, deze keer kronkelde de ultraslanke geluidsterrorist in een skinny laklederen broek over de planken, wild schuddend met zijn Sideshow Bob-achtige afro. Intrigerende figuur toch: deels ultramannelijke zwarte punker, deels seksueel fluïde alien die wulps het ranke lijf in de strijd smeet. Hardcore en genderqueer staan dichter bij elkaar dan u wellicht denkt.

Coke en Sinatra

Eaddy, brulboei in een Misfits-shirt, oogde dan weer als een figurant uit een Mad Max-film. “Look into my eyes / Tell me what you see”, sisten de boys in ‘Street Power’, “You ain’t no better than me / You ain’t never hustle these streets”. Een loden dubgroove maakte prompt plaats voor supersonische Dead Kennedys-punk waarin de leden zich schor schreeuwden. “Many want to kill the rich”, klonk het, “City’s burning up in flames”.

Verderop stootte theOGM een gutturaal gerochel uit, als van een deathmetal-zanger of, beter, als het gesuis van een aftandse digeridoo. Yep, met die van Ho99o9 kan je al eens lachen. Zie ook: de flard ‘My Way’ van Frank Sinatra die ‘The Dope Dealerz’ inleidde: we wandelen elk onze weg, ook al betekent dat dat je op je twaalfde op een aan jouw toegewezen straathoek zakjes coke liep te schuiven. Iemand moet de Amerikaanse economie draaiende houden. 

“I pledge allegiance to the burning flag of the United States Of Horror”, beloofde een lieflijk meisjesstemmetje waarna theOGM zijn rauwe gebral tegen de ratelende drums van Brandon Pertzborn aanflikkerde. Wat een drummer! Wat een wapen! Alsof de Rollins Band met crunkrapper Lil’Jon in bed dook - crunkcore iemand? Pertzborns dubbele basdrum klopte overuren en doorzeefde trap-beats en speedmetal tot het prut uit je oren droop.

Ho99o9, Les Nuits Botanique, BrusselBeeld Tine Schoemaker

Bezinning gewenst

Nieuw is de mélange van Ho99o9 natuurlijk niet. In de Botanique dachten wij meermaals aan de pioniers van de elektronicahiphop, zoals The Beatnigs, Techno Animal en Dälek. De beats die je als bowlingballen in de maagstreek troffen, kwamen uit de nineties. De kriepende en piepende sirenes? De krakende noise die klonk alsof iemand een AUX-output mismeestert of bruut een gitaarkabel uit een versterker rukt? We hoorden het in het verleden vaker, maar niet vaak zo geinig verwerkt als bij Ho99o9. Met $uicideboy$ hebben ze de ranzige straatattitude gemeen, met Death Grips delen ze de liefde voor trommelvliesversplinterend geluidsexperiment.

Zit er evolutie in die sound? Nauwelijks, hoewel de nummers uit het recente Cyber Cop, een zogenaamd “unauthorized MP3”-album, wat meer de klemtoon leggen op dreigende elektro. Tja, Ho99o9 moet beslist gevarieerder uit de hoek komen als het trio niet in camp wil blijven hangen. In Brussel was het déjà entendu-gevoel niet van de lucht. Bovendien ging het publiek pas aan het feesten tijdens ‘Smack My Bitch Up’, ‘Firestarter’ en ‘Breathe’, covers van The Prodigy met wie Ho99o9 recent nog samenwerkte. Die collab, ‘Fight Fire With Fire’, pompte bolle stadionbeats de tent in en deed zowaar fris aan. Ligt de toekomst van Ho99o9 misschien bij dat type crossovers? Als Ho99o9 zich wil ontworstelen aan de karikatuur, lassen de jongens maar beter even een bezinningsperiode in.

Gezien op 27 april in de Botanique, Brussel

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234