Dinsdag 25/06/2019

Verkeersveiligheid

Historisch: Vlaanderen duikt onder de 300 verkeersdoden

Het verkeer in Brussel wordt niet veiliger. Beeld Photo News

Het aantal verkeersdoden in Vlaanderen duikt voor het eerst onder de 300. De doelstelling van 200 tegen 2020 is wellicht te hoog gegrepen, maar minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zet zijn strenge aanpak door.

“Beschaamd”, zo luidde in 2015 de reactie van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) toen hij geconfronteerd werd met een stijging van het aantal verkeersdoden. Hoewel de statistieken jarenlang stagneerden, ging het aantal doden na zijn aantreden in 2014 plotseling omhoog naar 400. Op dat moment gingen Brussel en Wallonië erop vooruit.

Hoewel de 'schande van de 400' nog vers in het geheugen ligt, blijkt ze toch ook een positieve uitkomst te hebben gehad. Onder impuls van de verontwaardiging ging Weyts de voorbije jaren namelijk de onpopulaire maatregelen niet uit de weg. Zo daalde de snelheid op gewestwegen van 90 naar 70 kilometer per uur en kwamen er veel trajectcontroles.

Magische grens

Resultaat: het aantal doden op Vlaamse wegen duikt voor het eerst onder de magische grens van de 300. Het gaat om een duidelijke trend: in 2015 gingen we van 400 naar 378. In 2016 naar 320. En vorig jaar, zo blijkt uit de nieuwe verkeersbarometer van het VIAS Institute, waren het er 290. Daarbij werden ook slachtoffers meegerekend die binnen de 30 dagen na hun ongeval overleden.

Wat opvalt is dat Vlaanderen het duidelijk beter doet dan de andere gewesten. Sinds 2014 is Wallonië er niet meer op vooruit gegaan. Vorig jaar vielen er 305 doden. Grootste oorzaak voor die stagnatie zijn de zware ongevallen met auto's. In deze categorie is de dodentol bijna dubbel zo hoog als in Vlaanderen.

Maar ook Brussel hinkt achterop. Een verklaring heeft federaal mobiliteitsminister François Bellot (MR) daarvoor niet, maar hij hint wel op de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het gewest. “Mochten Brussel en Wallonië dezelfde beweging hebben ingezet als Vlaanderen, dan zouden we onze doelstellingen kunnen halen.”

Mentaliteitsprobleem

Begin dit jaar sprak Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) nog van een mentaliteitsprobleem. “Te veel bestuurders denken dat Brussel Francorchamps is”, zei ze in de nasleep van een aantal zware ongevallen met vluchtmisdrijf.

Of de Vlaamse doelstelling van maximaal 200 verkeersdoden tegen 2020 haalbaar is, valt aan de huidige afbouwsnelheid te betwijfelen. Toch is de neerwaartse trend een motivatie voor Weyts om verder te gaan op de ingeslagen weg. Dat betekent nog meer controles, camera's en een verdere modernisering van de rijopleiding.

Vanochtend kondigde Weyts ook aan dat hij de doorlooptijd van wegenwerken wil verkorten. Op die manier zouden zwarte punten in het verkeer sneller worden opgelost. Daarbij zal bijvoorbeeld sneller tot onteigening worden overgaan.

Ook burger moet verantwoordelijkheid nemen

De lijst van zwarte punten veroorzaakte de voorbije weken veel ophef nadat een meisje dodelijk werd aangereden op de fiets. Dat gebeurde op een kruispunt dat jarenlang op de lijst stond, maar niet werd aangepakt. “Momenteel staan er nog 22 zwarte punten op de lijst. Die wordt helemaal afgewerkt”, belooft Weyts.

Maar intussen moet ook de burger zijn verantwoordelijkheid nemen, vindt Weyts. Zo hoopt hij dat de traditionele scepsis van de Vlaming tegenover strenge verkeersmaatregelen afneemt. “Hopelijk erkennen Vlamingen nu dat onprettige maatregelen levens kunnen redden."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden