Maandag 25/05/2020

Historisch lanterfanten

Theater l De nacht leek wel een verzinsel in Raamtheater H

Jan De Smet

De theaterwereld lijkt de aandrang niet te kunnen weerstaan om diep in 't eigen Vlaams-Belgische hert te kijken. KVS haalde Claus' Leven en werken van Leopold II van onder het stof, NTGent voert nog dit seizoen Martens, een actueel koningsdrama op en nu loopt bij De Zwarte Komedie Borms, de musical. De nacht leek wel een verzinsel doet vanuit een biografische invalshoek een poging tot nationaal zelfbesef. Wat theaterschriftuur betreft, is de tekst van Bruno De Vuyst, ook bestuursvoorzitter van Raamtheater, veeleer een triviale voetnoot dan een boeiend hoofdstuk.

Het stuk schetst de driehoeksverhouding tussen Rachel Baes (Nora Tilley), haar echtgenoot Robert Leurquin (Marc Laureys) en haar minnaar Georges - Joris - Van Severen (Eric Burke). Via een sprong in de tijd belanden we in de jaren voor de Duitse bezetter aan onze grenzen staat te dringen. Behalve de expressionistische doeken die la belle Rachel schildert, etaleert ze vooral zichzelf als een verwaande en mondaine burgertrut. In Van Severens grootspraak ziet ze een afspiegeling van haar hang naar absolute zuiverheid.

De Verdinasoleider propageert een Diets Gemenebest en fulmineert tegen de zoetwaterflaminganten. Zijn megalomane discours is doortrokken van zijn messianistische roeping als volkstribuun. Rachels echtgenoot is de sterreporter Leurquin, collega bij het dagblad XXe siècle van Hergé, die Kuifje naar hem modelleerde. Als "gepommadeerde schoft" mag hij intermediair spelen tussen de twee geliefden en achtergrondinformatie over de mondiale politiek debiteren.

Zowat alles zit verkeerd aan het dramatische concept van De nacht. Een plot ontbreekt, karakterontwikkeling al evenzeer. Het resultaat is meer een opgerekt historisch fresco dan een theaterstuk. De verhouding tussen Rachel en haar vader komt zo oppervlakkig aan bod dat er geen psychologische grond bestaat voor haar fascinatie voor Van Severen.

De regie laat kansen onbenut om het stuk een actuele dimensie te geven. VB-parlementslid Ortwin Depoortere noemt in Vlaams Belang Magazine (februari 2005) Van Severen "de grootste visionair die de Vlaamse beweging ooit kende". Zo'n uitspraak is gefundenes Fressen om Van Severens edelfascisme aan het maatpakpopulisme van nu te linken.

De acteerprestaties in De nacht maken even weinig indruk als de tekst. Burke brengt een eendimensionale Van Severen. Nora Tilley speelt haar rol al even eenzijdig geaffecteerd. Het genietbaarst is Mark Laureys in zijn rol van opportunistische gladjanus.

WAAR EN WANNEER Tot 17 dec in het Raamtheater op 't Zuid, De Vrièrestraat 36, Antwerpen, www.raamtheater.be, 03/231.34.44

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234