Donderdag 27/06/2019

Oosterweel

Historisch akkoord over Oosterweel: "Eindelijk kunnen we dit huwelijk consumeren"

De Vlaamse regering en de actiegroepen stelden samen het historisch Oosterweelakkoord voor. Beeld Tim Dirven

De Vlaamse regering en de actiegroepen hebben een historisch compromis gesloten over de Oosterweelverbinding. Omdat alle partijen zich kunnen vinden in het 'Radicaal haventracé' laten de actiegroepen hun procedure voor de Raad van State vallen. Ademloos, stRaten-generaal en Ringland hadden sinds begin deze maand voldoende handtekeningen voor een referendum, maar ook dat laten ze nu achterwege.

Het Radicaal haventracé kwam pas vorige maand een eerste keer ter sprake onder leiding van overkappingsintendant Alexander D'Hooghe. Of Oosterweelverbinding een Oosterweel light wordt, is nog voer voor de onderhandelingen. Het doorgaand verkeer wordt in het noordwesten omgeleid via de A12 en de Liefkenshoektunnel. Om de capaciteit op dat tracé te verhogen komt er een tweede Tijsmanstunnel. 

Ten oosten van de stad worden doorgaande wagens en vrachtwagens omgeleid via een nieuw aan te leggen verbinding tussen de E313 en de E19. Tegelijk werd afgesproken dat de helft van het verkeer via alternatieve vervoersmiddelen, zoals fiets en openbaar vervoer, moet verlopen.

De Vlaamse regering maakt zich sterk dat 'de schup' dit najaar 'in de grond gaat'.

Kostprijs

Voor de overkapping van de Antwerpse ring wordt op termijn 1,25 miljard euro voorzien. De stad Antwerpen, de Antwerpse haven en de Vlaamse regering zullen de kosten samen dragen. De stad en de haven voorzien 250 miljoen euro. De Vlaamse regering start met een zogenoemd 'rollend fonds'. Bedoeling is om jaarlijks de overschotten van het Vlaams mobiliteitsbudget in dat fonds te storten. Op die manier weegt de hele operatie niet op de Vlaamse begroting.

Mobiliteitsminister Ben Weyts geeft toe dat 1,25 miljard niet voldoende is om de Ring volledig te overkappen, maar het volstaat voor het eerste deel. "Een architectuurwedstrijd moet nu uitmaken welk stuk het eerst aan de beurt komt."

De actiegroepen zijn bijzonder tevreden met de toezegging. "Ik vind dat heel straf", zegt Manu Claeys van stRaten-generaal. "Het gaat om geld dat naar Antwerpen komt en dus naar heel Vlaanderen, omdat kansen voor Antwerpen vertaald kunnen worden naar kansen voor Vlaanderen."

Voorts werd bekendgemaakt dat er een werkgroep zal worden opgericht, waarin zowel de actiegroepen als de administratie de komende tijd verder input kunnen geven. Het wordt dus een soort permanent overlegorgaan. 

Op de persconferentie waar het akkoord werd voorgesteld, viel de opluchting van ieders gezicht af te lezen. "Hopelijk kunnen we terugkijken op het Oosterweeldossier als een goede wijn. Het heeft de tijd gehad om te rijpen", zei Claeys met gevoel voor humor.

Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) vergeleek het akkoord met een huwelijk. "Velen hebben gedacht dat een huwelijk tussen mobiliteit en leefbaarheid niet mogelijk was, maar dankzij huwelijksconsulent (intendant) Alexander D'Hooghe kunnen we het huwelijk nu consumeren."

D'Hooghe zelf zei dat hij hoopt dat zijn werkwijze een model kan zijn "voor nieuwe projecten in een stedelijke en mondige omgeving".

Beeld DM
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden