Maandag 14/06/2021

Hippe woorden helpen op de beurs

Het gebruik van modieuze Engelse termen zoals 'big data', 'crowdsourcing' en 'agile' kan de beurskoers positief beïnvloeden. Zo blijkt uit een onderzoek naar modewoorden in de managementstrategie van bedrijven in de laatste 25 jaar.

Een team van de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit heeft het gebruik van hippe termen vergeleken met het oordeel dat beleggingsanalisten hebben over een fonds. "Hoe meer hippe woorden werden gebruikt en hoe hipper die woorden waren, hoe vaker sprake was van overschatting door analisten."

Voor het onderzoek werd een lijst van honderd veelgebruikte modewoorden opgesteld vanaf 1992. Daarvan werden er 27 geselecteerd die het meest in publicaties voorkomen. Daarna werd onderzocht hoeveel keer een associatie kon worden gelegd tussen een van deze woorden en een van de 500 belangrijkste beursfondsen in de Verenigde Staten: de Standard & Poor's 500.

De onderzoekers vergeleken vervolgens de voorspelde winst per aandeel op de lange termijn met de daadwerkelijke winst per aandeel in die periode.

Uit de vergelijkingen bleek dat bedrijven die zichzelf in verband brengen met trendy managementpraktijken vaak door de aandelenanalisten in waarde stegen. "Als bedrijf progressief overkomen, schept blijkbaar overdreven positieve verwachtingen voor de toekomstige winst per aandeel. De verschillen met andere bedrijven zijn significant te noemen", zegt onderzoeker Patrick Reinmoeller. Het onderzoek strekte zich uit van 1992 tot 2008.

Profijt

Modewoorden in het bedrijfsleven zijn niet nieuw. In de jaren 80 gaven bedrijven graag de indruk dat just-in-time deel uitmaakte van hun managementstrategie, stelt Reinmoeller, terwijl in de jaren 90 juist outsourcing in de mode was.

Om tegenwoordig vooruitstrevend over te komen, moet een bedrijf zich waarschijnlijk als agile afschilderen en duidelijk maken dat ze big data gebruiken. Omdat deze woorden nu pas in zwang zijn gekomen konden ze niet in het onderzoek worden meegenomen.

Er zijn een aantal bedrijven geweest die veel profijt wisten te trekken van het gebruik van hippe woorden: IBM, Hewlett-Packard en uiteraard Apple. Maar ook het autoconcern General Motors en de zakenbank Morgan Stanley weten er gebruik van te maken.

Meer grip krijgen

Reinmoeller concludeert dat dit onderzoek laat zien dat geassocieerd worden met managementtrends van grote invloed kan hebben op de waardering van een bedrijf. Hij raadt bedrijven dan ook aan zich ervan bewust te zijn dat het beeld dat zij uitstralen in de media altijd zal worden vergeleken met het beeld van het typische progressieve bedrijf.

Door de taal die het bedrijf gebruikt aan te passen aan de geldende "vooruitgangsnormen", kan een bedrijf beïnvloeden hoe progressief het overkomt. Zo kunnen bedrijven meer grip krijgen op hun waardering door analisten, concludeert Reinmoeller.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234